Kobiety na Zachodniopomorskim Rynku Pracy

Projekt został zakończony 30.11.2006

„Kobiety na zachodniopomorskim rynku pracy” to projekt realizowany przez Polską Fundację Przedsiębiorczości w Szczecinie i Telewizję Polską S.A. Oddział Szczecin.
Projekt otrzymał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego – Rozwój Zasobów Ludzkich, Priorytet 1, Aktywna polityka rynku pracy, Działanie 1.6, Integracja i reintegracja zawodowa kobiet..

W prawym górnym rogu logo EFS, Kobiety na zachodniopomorskim rynku pracy. Poniżej flaga UE, logotyp Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości, logotyp TVP3 Szczecin,
 Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Głównym celem projektu jest aktywizacja zawodowa kobiet bezrobotnych województwa zachodniopomorskiego i w konsekwencji stworzenie im możliwości podjęcia pracy lub założenia własnej firmy. Projekt ma przeciwdziałać dyskryminacji kobiet na rynku pracy, promować równe szanse kobiet i mężczyzn. Jednocześnie ma zwalczać stereotypy i zachęcać pracodawców do zatrudniania kobiet. Projekt realizowany będzie od października 2005 do września 2006.

W ramach projektu przeprowadzonych zostanie 20 trzydniowych szkoleń, w 20 powiatach naszego województwa. Szkolenia odbywać się będą w 15 osobowych grupach. Trzydniowe szkolenie dotyczące ABC Przedsiębiorczości obejmuje zagadnienia dotyczące:

  • aspektów psychologiczno-aktywizujących obejmujących elementy aktywnego poszukiwania pracy lub decyzji dotyczącej założenia własnej firmy
  • umiejętności przygotowania biznes planu
  • podstaw zakładania działalności gospodarczej – aspektów prawno-administracyjnych oraz rachunkowych prowadzenia działalności gospodarczej

Podczas szkolenia, w okresie 3 dni prowadzenia zajęć zapewniamy opiekę nad osobami zależnymi, z uwagi na zatrudnienie trzech opiekunek. Aby ułatwić uczestnikom dojazd na szkolenia – zapewniamy dojazd mikrobusem na szkolenia oraz powrót do domu po szkoleniu. Podczas szkolenia zapewniamy poczęstunek oraz obiad. Pierwsze szkolenie odbędzie w Łobzie 6-8.grudnia, w Łobeskim Centrum Turystyki. Spotkanie Organizacyjne dla zainteresowanych Pań odbędzie się 21 listopada godz. 11.00, Łobeskie Centrum Turystyki.

Cykl programów telewizyjnych „Kobieta przedsiębiorcza”, który emitowany będzie na antenie TVP3 Szczecin składa się z 20 reportaży emitowanych od grudnia 2005 do września 2006, co dwa tygodnie w piątek o godzinie 19.00. Emisja pierwszego odcinka 15.12.2005 godzina. 18.30.

Założeniem cyklu jest przedstawienie w atrakcyjnej formie reportażu sylwetek kobiet, które odniosły sukces w życiu zawodowym, zarówno jako pracownice jak i właścicielki firm. Celem programu jest zmiana świadomości widzów – zarówno kobiet jak i mężczyzn . Kobieta zwykle postrzegana jest jako gorszy pracownik, ponieważ według pracodawców nie jest tak dyspozycyjna jak mężczyzna. Kobiety rzadziej awansują, z reguły otrzymują niższe wynagrodzenie i dłużej pozostają bezrobotne. Cykl ten ma zmienić sposób postrzegania kobiet. Cel ten osiągnięty zostanie poprzez przedstawienie pozytywnego przykładu kobiet odnoszących sukces w życiu zawodowym i umiejętnie łączącym je z życiem rodzinnym. Założeniem autorów jest aby w prosty i przejrzysty sposób kobiety dowiedziały się co mogą w swoim życiu zmienić, gdzie mogą uzyskać wsparcie i jak sobie radzić na rynku pracy. Bohaterami będą kobiety sukcesu i to one podzielą się swoimi doświadczeniami z innymi kobietami, zdradzą jak szukały pracy, jak rozpoczynały własną działalność gospodarczą, jak radziły sobie na trudnym rynku pracy, na jakie kłopoty i problemy napotykały i jak sobie z nimi radziły.

Flaga UE, logo Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości, logo EFS Europejski Fundusz Społeczny, TVP3 Szczecin. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Terminy szkoleń Kobieta na zachodniopomorskim rynku pracy

Grudzień 2005

Miejscowość : Łobez

Spotkanie rekrutacyjno-informacyjne : 21.11.2005
Termin szkolenia : 6-7-8.12.2005

Miejscowość : Gryfino

Spotkanie rekrutacyjno-informacyjne : 28.11.2005
Termin szkolenia : 13-14-15.12.2005

Styczeń 2006

Miejscowość : Police

Spotkanie rekrutacyjno-informacyjne : 28.12.2005
Termin szkolenia : 10-11-12.01.2006

Miejscowość : Stargard Szczeciński

Spotkanie rekrutacyjno-informacyjne : 03.01.2006
Termin szkolenia : 17-18-19.01.2006

Luty 2006

Miejscowość : Kamień Pomorski

Spotkanie rekrutacyjno-informacyjne : 23.01.2006
Termin szkolenia : 7-8-9.02.2006

Miejscowość : Gryfice

Spotkanie rekrutacyjno-informacyjne : 30.01.2006
Termin szkolenia : 14-15-16.02.2006

Miejscowość : Goleniów

Spotkanie rekrutacyjno-informacyjne : 06.02.2006
Termin szkolenia : 21-22-23.02.2006

Marzec 2006

Miejscowość : Szczecin

Spotkanie rekrutacyjno-informacyjne : 20.02.2006
Termin szkolenia : 7-8-9.03.2006

Miejscowość : Świnouście

Spotkanie rekrutacyjno-informacyjne : 27.02.2006
Termin szkolenia : 14-15-16.03.2006

Miejscowość : Kołobrzeg

Spotkanie rekrutacyjno-informacyjne : 06.03.2006
Termin szkolenia : 21-22-23.03.2006

Kwiecień 2006

Miejscowość : Myślibórz

Spotkanie rekrutacyjno-informacyjne : 20.03.2006
Termin szkolenia : 4-5-6.04.2006

Miejscowość : Pyrzyce

Spotkanie rekrutacyjno-informacyjne : 10.04.2006
Termin szkolenia : 25-26-27.04.2006

Maj 2006

Miejscowość : Białogard

Spotkanie rekrutacyjno-informacyjne : 24.04.2006
Termin szkolenia : 9-10-11.05.2006

Miejscowość : Sławno

Spotkanie rekrutacyjno-informacyjne : 28.04.2006
Termin szkolenia : 16-17-18.05.2006

Miejscowość : Koszalin

Spotkanie rekrutacyjno-informacyjne : 08.05.2006
Termin szkolenia : 23-24-25.05.2006

Czerwiec 2006

Miejscowość : Choszczno

Spotkanie rekrutacyjno-informacyjne : 22.05.2006
Termin szkolenia : 6-7-8.06.2006

Miejscowość : Drawsko Pomorskie

Spotkanie rekrutacyjno-informacyjne : 05.06.2005
Termin szkolenia : 20-21-22.06.2006

Miejscowość : Wałcz

Spotkanie rekrutacyjno-informacyjne : 12.06.2006
Termin szkolenia : 27-28-29.06.2006

Lipiec 2006

Miejscowość : Świdwin

Spotkanie rekrutacyjno-informacyjne : 19.06.2006
Termin szkolenia : 4-5-6.07.2006

Miejscowość : Szczecinek

Spotkanie rekrutacyjno-informacyjne : 26.06.2006
Termin szkolenia : 11-12-13.07.2006

Flaga UE, logo Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości, logo EFS Europejski Fundusz Społeczny, TVP3 Szczecin. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Aby widzowie stali się współautorami cyklu, autorzy ogłaszają plebiscyt na prezentowane w cyklu sylwetki. Mieszkańcy województwa zachodniopomorskiego mogą na adres kobiety@szn.tvp.pl przesyłać propozycje Pań, które ich zdaniem zasługują na miano kobiety przedsiębiorczej. Mogą to być zarówno panie prowadzące duże firmy jak i te , które działają i pracują w małych , rodzinnych firmach. Ważne jest by wśród lokalnej społeczności postrzegane były jako osoby aktywne, które odniosły sukces i mogą być przykładem dla innych pań.

Zgłoszenia uczestnictwa na szkolenie przyjmuje:

Osobą nadzorującą realizację szkoleń w ramach Projektu jest:

Osobą odpowiedzialną za realizację cyklu „Kobieta przedsiębiorcza” jest:

Pierwszy krok to Urząd Pracy. Pod adresem internetowym www.praca.gov.pl można znaleźć dane telefoniczne i adresowe wojewódzkich urzędów pracy oraz powiatowe urzędy pracy w województwie. Urzędy prowadzą spis oferowanych miejsc pracy. Można się tam również starać o rożnego rodzaju bezpłatne szkolenia, aby podnieść swoje kwalifikacje. W urzędach prowadzone są również kluby pracy dla wszystkich zarejestrowanych bezrobotnych. Zajęcia w klubach pracy mają na celu pomoc w znalezieniu się na rynku pracy i są prowadzone przez doradców zawodowych. Kluby pracy przygotowują do rozmów z pracodawcą poprzez naukę autoprezentacji, pisania dokumentów, składania ofert, sposobów szukania pracy.

Najbardziej owocne są kontakty osobiste, dzięki nim najczęściej można znaleźć pracę. Podczas szukania pracy można posłużyć się znajomymi, oczywiście nie dla protekcji, ale po to, aby nas zarekomendowali. Często też, nasi znajomi wiedzą o wolnych miejscach, więc warto to wykorzystać. Należy także powiedzieć wszystkim, że szukamy pracy.

Wiele korzyści przynoszą również bezpośrednie kontakty z pracodawcami, czyli zgłoszenie się do firmy. Można to zrobić na dwa sposoby. Pierwszy to wysłanie dokumentów (cv oraz listu motywacyjnego) pocztą bezpośrednio do firmy, w której chcemy podjąć pracę, pomimo iż nie prowadzi ona w danej chwili naboru. Wysyłając list, trzeba go zaadresować go na dział personalny. W liście motywacyjnym należy uzasadnić dlaczego chcemy pracować w danej firmie i na konkretnym stanowisku. Dobrze jest po jakimś czasie skontaktować się z firmą, i dowiedzieć o losie swoich dokumentów. Drugim sposobem są osobiste odwiedziny w firmie, w której pracą jesteśmy zainteresowani. Jest wtedy okazja na przedstawienie swoich uzdolnień i na rozmowę z przyszłym pracodawcą. Nawet jeśli teraz nie ma wolnych miejsc pracy, trzeba pamiętać, żeby zostawić swój życiorys oraz list motywacyjny.

Innym pomysłem na poszukiwanie pracy mogą być agencje doradztwa personalnego. Są to firmy skupiające specjalistów od rynku pracy i zarządzania kadrami. Biura takie zajmują się rekrutacją na wszystkie stanowiska lub ukierunkowane są na konkretną branżę np. biurową, finansowo – księgową lub informatyczną. Potrafią bardzo dobrze przygotować do poszukiwania i zdobycia pracy. Mają też bardzo dobre rozeznanie w aktualnych trendach i ofertach. Jest to bardzo skuteczna forma poszukiwania pracy.

Najbardziej popularną metodą poszukiwania pracy są ogłoszenia w prasie. Ukazują się one w prasie codziennej, tygodnikach i magazynach branżowych. W tym wypadku należy stosować się do pewnych zasad:

  • na ogłoszenia należy odpowiadać jak najszybciej
  • stosować się do zawartych w nich instrukcji
  • wymagać potwierdzenia złożenia dokumentów

Obecnie bardzo popularne jest także poszukiwanie ofert w internecie. W sieci można znaleźć wiele serwisów, które publikują ogłoszenia o pracę z całego kraju a także z zagranicy. Ogłoszenia te można przeszukiwać pod kątem lokalizacji, interesującej nas branży czy wynagrodzenia. W serwisach tych można również umieszczać swoje CV.

Źródło www.praca.gov.pl i nasze programy.

Pierwszym kontaktem pracodawcy z osobą poszukującą pracy są najczęściej przesłane dokumenty – list motywacyjny oraz Curriculum Vitae (CV – życiorys). Są to dokumenty, które stanowią integralną całość. Od staranności ich przygotowania zależy, czy pracodawca zdecyduje się zaprosić nas na rozmowę kwalifikacyjną.

Przygotowanie dobrego, profesjonalnego, dostosowanego do pracodawcy CV to sztuka. Nie ma jednego uniwersalnego wzoru pisania CV. Wszystko zależy od inwencji twórczej, ale mieszczącej się w kanonach sztuki pisania CV. Jest pewien zakres informacji, które w CV muszą się znaleźć oraz informacje, które zamieścić można. W zależności do kogo piszemy i w jakim celu. Ważne też jest zachowanie pewnej standardowej formy pisania CV jeśli chodzi o objętość czy wydruk. Do życiorysu można dołączyć kopie świadectw, referencji oraz innych dokumentów, które wesprą kandydaturę.

Elementy CV:

  • u góry po lewej stronie – dane osobowe, tj. imię, nazwisko, data i miejsce urodzenia, adres zamieszkania, numer telefonu oraz ewentualnie e-mail
  • pod spodem informacja, o jaką pracę się staramy (jeśli odpowiadamy, np. na ogłoszenie prasowe i był w nim zamieszczony tzw. numer referencyjny, to także go podajemy)
  • poniżej dane o wykształceniu (z latami nauki: od… do…)
  • o ewentualnej pracy zawodowej (także o kursach, szkoleniach, praktykach, stażach z datami i pełnymi nazwami pracodawców lub organizatorów szkoleń czy kursów)
  • niżej inne umiejętności, np. znajomość obcych języków (w mowie i piśmie), prawo jazdy, obsługa komputera, itp.
  • na końcu o zainteresowaniach, hobby.
    Wszystko to podawane jest w punktach, a wykształcenie i przebieg dotychczasowej pracy w odwrotnej kolejności, czyli od ostatnio ukończonej szkoły i miejsca pracy, do tych najdawniejszych. W CV trzeba pisać o konkretach. Nie należy umieszczać zbyt wielu informacji – max. 2 strony, CV powinno być napisane na białych kartkach w prostej i przejrzystej formie. Warto dopisać zgodę na przetwarzanie swoich danych.

W pisaniu listu motywacyjnego jest więcej swobody. Może on być bardzo krótki, zaledwie kilku zdaniowy, może mieć tez objętość jednej-dwóch stron formatu A4. List motywacyjny ma uzasadniać, dlaczego ubiegamy się o tę pracę, przedstawia motywacje do podjęcia pracy na określonym stanowisku w danej firmie. Powinien tez być rozwinięciem najważniejszych punktów CV i ich uzupełnieniem. Przed rozpoczęciem pisania powinniśmy dowiedzieć się, kto będzie czytał nasze pismo w firmie, w której staramy się o posadę. List skierowany do konkretnej osoby sprawia o wiele korzystniejsze wrażenie, co zwiększa szansę zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną. List motywacyjny ma za zadanie przedstawić obraz kandydata na konkretne stanowisko i udowodnić, że przyszły pracownik sprosta stawianym mu obowiązkom. Dokument ten jest dla osoby rekrutującej wizytówką kandydata do pracy, dlatego ważne by zaprezentować się w jak najlepszym świetle. Nie wolno się jednak przechwalać, tylko umiejętnie przedstawić swoje atuty adekwatne do charakteru określonego stanowiska. To jak będzie wyglądać list motywacyjny zależy tylko i wyłącznie od inwencji twórczej chętnego do pracy. List motywacyjny daje bowiem obraz naszej umiejętności pisemnego formułowania myśli, stylu pisania, zasobu słownictwa, a więc sprawności komunikacyjnej.

Nie ma właściwie gotowych szablonów listu motywacyjnego. List motywacyjny ma zainteresować rekrutujących i skłonić do zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną kandydata do pracy. Jeżeli chcemy stworzyć dokument wyróżniający się na tle innych najlepiej nadać mu oryginalną formę i osobisty charakter. Treść listu powinna być indywidualnym rozwinięciem wiadomości z życiorysu i zawierać entuzjastyczne wyrażenie chęci podjęcia określonej pracy ze względu na posiadane wykształcenie, doświadczenie zawodowe oraz inne atuty (umiejętności oraz cechy charakteru czy osobowe). Nie powtarzaj CV – oczywiście oprzyj się na informacjach w nim zawartych, ale nie kopiuj jego fragmentów. Pisz przejrzyście, konkretnie i zwięźle.

Źródło www.1praca.gov.pl

Rozmowa z pracodawcą, zwana też rozmową kwalifikacyjną, czy też rekrutacyjną, przebiega na ogół według pewnych określonych zasad. Znając te zasady można się do niej przygotować. Wezwanie na rozmowę kwalifikacyjną jest ostatnim i najważniejszym etapem w poszukiwaniu pracy i dlatego powinniśmy się do niej dobrze przygotować.

Przed umówieniem się na rozmowę należy przygotować niezbędną dokumentację: list motywacyjny, CV, listy referencyjne, opinie z poprzednich miejsc pracy, ksera świadectw szkolnych.

Po przygotowaniu dokumentów, czas na zadbanie o własny wygląd. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na strój, w którym chcemy wystąpić w czasie rozmowy kwalifikacyjnej. Wybór odpowiedniego ubrania zależy od dwóch czynników. Pierwszym z nich jest stanowisko na jakie kandydujemy. Jeżeli staramy się o stanowisko kierownicze lub inne wymagające kontaktów z klientami, bezwzględnie obowiązuje nas klasyczna elegancja stroju ( marynarka, garsonka, stonowana kolorystyka). Gdy aspirujemy do objęcia stanowiska np. artysty grafika czy programisty, można pokusić się o włożenie mniej standardowego stroju. Rozmowa kwalifikacyjna przebiega na ogół według określonego scenariusza, w którym można przewidzieć rodzaj i kolejność pytań zadawanych przez pracodawcę i dlatego można się do niej dobrze przygotować.

W czasie rozmowy kwalifikacyjnej pracodawca: sprawdza dokładność życiorysu kandydata, ocenia przydatność kandydata na stanowisko pracy w chwili obecnej oraz w przyszłości, czy jest on „właściwym” kandydatem, który będzie „pasował” do charakteru pracy w firmie. Każda rozmowa polega na dwukierunkowym przepływie informacji, gdzie obie strony zadają pytania i udzielają odpowiedzi. Rozmowa kwalifikacyjna jest jednak szczególną formą rozmowy: uważa się, że pytania powinny zajmować 20% czasu rozmowy, a odpowiedzi 80%. W praktyce zdarza się, że pracodawca mówi więcej niż kandydat. Wiedząc o tym, powinniśmy tak kierować rozmową, aby powiedzieć o sobie jak najwięcej oraz powinniśmy przygotować sobie pytania, aby jak najwięcej dowiedzieć się o pracy.

Gdy zostajesz zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną, pamiętaj, by listownie lub telefonicznie skontaktować się z firmą i potwierdzić dzień, godzinę i miejsce spotkania. Następnie przygotuj się do rozmowy, powtarzając jeszcze raz ważne informacje dotyczące swojego życia zawodowego.

Źródło www.1praca.gov.pl

Rozmowa kwalifikacyjna dotyczy najczęściej takich zagadnień:

1. CECHY FIZYCZNE

Jakie są wymagania dotyczące ogólnego stanu zdrowia, siły fizycznej, witalności, wzroku, słuchu, mowy, wyglądu, wieku, itp. ?

2. KWALIFIKACJE

Jakie są wymagania dotyczące wykształcenia, wiedzy technicznej, specjalistycznego przygotowania i praktyki zawodowej ?

3. INTELIGENCJA

W jakim stopniu wymagana jest umiejętność logicznego myślenia oraz łatwość uczenia się ?

4. SZCZEGÓLNE ZDOLNOŚCI

Czy wymagane są, a jeśli tak, to jakie, szczególne zdolności – np. zdolności techniczne, łatwość posługiwania się liczbami, łatwość wyrażania swoich myśli, zdolności twórcze, zamiłowanie do pracy z ludźmi. ?

5. ZAINTERESOWANIA

Czy jakieś ogólne zainteresowania np. majsterkowaniem, sportem, działalnością artystyczną, pracą społeczną itp. mogą ułatwić otrzymanie pracy ?

6. CECHY CHARAKTERU

Czy wymagana jest umiejętność pracy w zespole, przejawianie inicjatywy, umiejętność samodzielnej pracy, branie na siebie odpowiedzialności, odporność na stres, upór, wywieranie wpływu na innych ?

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej musimy być przygotowani do odpowiedzi na następujące zagadnienia:

  • Informacje o sobie m.in. szkoły, zdanych egzaminów, doświadczenia zawodowego oraz szkoleń
  • Osiągnięcia, każde stanowisko, zarówno w miejscu pracy, jak i w klubie lub innej organizacji będzie przemawiało na korzyść
  • Hobby i zainteresowania
  • Praca. Trzeba się zastanowić dobrze dlaczego staramy się o przyjęcie do tej właśnie pracy. Dlaczego uważamy, że będziemy w niej dobrzy ?
  • Firma. Powinniśmy zebrać jak najwięcej informacji na temat firmy, w której chcemy się zatrudnić. Dzięki temu być może uda się przewidzieć przynajmniej część pytań, które zostaną zadane.
  • Czym się firma zajmuje ? Ilu zatrudnia pracowników ? Czy praca odbywa się w systemie zmianowym ?
  • Rozmowa może odbywać się w firmie doradztwa personalnego, a później u właściwego pracodawcy lub bezpośrednio w firmie, w której ubiegamy się o pracę.

Podczas spotkania z pracodawcą:

  • Musimy wiedzieć z kim rozmawiamy. Przed spotkaniem powinniśmy dowiedzieć z kim będziemy rozmawiać. Na początku spotkania powinniśmy zostać przedstawionym wszystkim osobom biorącym udział w rozmowie.
  • Na część tematów i konkretnych pytań należy być przygotowanym przed rozpoczęciem rozmowy są to: doświadczenia zawodowe, plany na przyszłość, wiadomości na temat branży i konkretnej firmy. Ale rozmowa może przybrać też zupełnie nieoczekiwany dla ciebie obrót – trzeba być elastycznym.
  • W pierwszej części rozmowy trzeba być skoncentrowanym na odpowiedziach na pytania; nie należy przejmować inicjatywy. Pytania można zadawać dopiero gdy padnie zdanie podobne do: „Czy ma pan jakieś pytania ?”
  • O co powinno się pytać ? O wszelkie konkrety dotyczące pracy, jeżeli nie padły do tej pory w rozmowie: komu podlega oferowane ci stanowisko, zakres obowiązków, czas pracy, ilość pracowników w dziale, politykę rozwoju firmy.
  • O co nie powinno się pytać ? Ile kandydatów jest na to stanowisko i jakie masz szanse. Na pierwszej rozmowie nie powinno się mówić o pieniądzach chyba że prowadzący rozmowę sam poruszy ten temat.
  • Na część pytań zadawanych przez pracodawców istnieją wzorcowe odpowiedzi. Na pytanie dlaczego tak krótko pracowałeś w poprzedniej firmie odpowiadasz zawsze o korzyściach płynących ze zmiany pracy (chęć podnoszenia kwalifikacji, lepsze warunki finansowe), a nie o wadach byłej firmy.
  • Podczas rozmowy należy unikać: zwierzeń , plotek, nerwowych ruchów, krytyki firmy.

Źródło www.1praca.gov.pl

Biznes plan jest dokumentem opisujący biznes, jego produkt lub usługę oraz sposób wejścia na rynek i finansowanie całej operacji. Opisuje on inwestycje, które należy wykonać oraz te które są w trakcie realizacji. Biznes plan odpowiada na cztery pytania: kto, co, jak i ile to będzie kosztować? Formułuje cele (lub tylko jeden z nich) na najbliższy czas (zwykle od roku do kilku lat) i sposoby ich osiągnięcia, w powiązaniu z aktualną sytuacją firmy i całego rynku oraz prognozami na przyszłość. Najważniejszym składnikiem biznes planu jest prognoza finansowa danego projektu – a zatem ocena, czy poniesione nakłady się zwrócą. Biznes plan to ocena firmy, jej potencjału oraz szans i zagrożeń czyhających na nią. Opisuje działania marketingowe, reklamowe oraz sprzedaży. Tworzy wizję rozwoju firmy. Każdy przedsiębiorca powinien posiadać biznes plan swojej firmy.

Biznes plan musi być dostosowany do swego adresata. Nacisk za każdym razem musi być położony gdzie indziej. Bank na pewno zwróci szczególną uwagę na finansową stronę przedsięwzięcia – sposoby zabezpieczenia kredytu, rezerwy finansowe, przepływy gotówkowe. Inwestor zaś, zwłaszcza ten z branży, przyjrzy się przede wszystkim merytorycznej stronie samego projektu, ale także i osobistym predyspozycjom kierownictwa firmy. Poprawnie i realnie opracowany biznes plan jest doskonałym narzędziem dla właściciela firmy. Pomaga w procesie zarządzania oraz planowania dalszych działań. Jest przydatny przy kreowaniu marki oraz podczas budowy motywacji. Jest podstawowym dokumentem podczas budowania nowego przedsięwzięcia oraz podczas reorganizacji już dobrze funkcjonującej działalności gospodarczej. Do utworzenia biznes planu jest potrzebna znajomość metod badania rynku, analizy i diagnozy ekonomiczno-finansowej. Nie można zapominać, że dobry biznes plan to poważny dokument za pomocą, którego można kierować swoim przedsiębiorstwem w przyszłości.

Korzyści wynikające z przygotowania biznes planu:

  • prezentacja pomysłu zrobienia biznesu
  • pomoc w uzyskaniu zasobów finansowych przedsięwzięcia
  • pomoc w odkryciu potencjalnych słabości, szans i zagrożeń
  • wprowadzenie własnych mierników oceny rezultatów działalności
  • przedstawienie planu działania w formie pisemnej
  • pomoc w zidentyfikowaniu przeoczonych okazji
  • pomoc w przewidywaniu i przystosowaniu się do zmian zachodzących na rynku
  • sprawdzenie zaangażowania członków zespołu, współpracowników w kreowanie marki

Typowy biznes plan zawiera:

  • streszczenie
  • przedsiębiorstwo i branża przemysłu
  • produkt lub/i usługa
  • rynek
  • marketing
  • operacje
  • zarządzanie
  • harmonogram realizacji zadań
  • informacje finansowe firmy
  • prognozy finansowe firmy
  • podsumowanie


Pobierz wzór biznesplanu w DOC:
Pobierz wzór biznesplanu w PDF:

Źródło www.1praca.gov.pl oraz www.pfp.com.pl

Każdy kto chce założyć firmę musi udać się do Urzędu Gminy i wypełnić wniosek o rejestrację firmy, ponieważ tam jest prowadzona Ewidencja Działalności Gospodarczej. W zgłoszeniu działalności do ewidencji działalności gospodarczej należy podać:

  • Wybór nazwy firmy: Imię i nazwisko przedsiębiorcy, nazwa własna firmy
  • Określenie przedmiotu działalności (może być kilka)
  • Siedziba (miejsce zamieszkania/ stałego pobytu i adres)
  • Miejsce prowadzenia działalności
  • Wskazanie adresu głównego oddziału (jeżeli jest kilka) i pozostałych adresów
  • Data rozpoczęcia działalności
  • Wskazanie imienne pełnomocnika (jeżeli się decydujemy)
  • Pełnomocnik ma prawo reprezentowania i zastępowania właściciela firmy we wszystkich kontaktach z urzędami.

UWAGA !

  • Do Urzędu Gminy należy zabrać dowód osobisty
  • Należy udać się do urzędu z już wybranym kodem Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). PKD jest zbiorem wszystkich ujętych w kraju rodzajów działalności – przypisane są im określone kody
  • Miejscem prowadzenia działalności może być miejsce stałego pobytu (w tym przypadku trzeba posiadać prawny tytuł właściciela lub współwłaściciela – wystarczy podać powierzchnię przeznaczoną na działalność). Jeżeli działalności nie prowadzi się w miejscu siedziby, należy podać drugi adres lub kilka w przypadku sieci/ oddziałów (umowa najmu)
  • Data rozpoczęcia działalności to data pierwszej czynności związana z prowadzeniem firmy i powinna uwzględniać okres czasu niezbędny na załatwienie wszystkich formalności związanych z założeniem firmy (min. miesiąc)

Opłata za wniosek o wpis do ewidencji wynosi 50-100 zł. Zgłoszenie zmian we wpisie – 50 zł. W niektórych gminach bezrobotni są zwolnieni z opłaty rejestracyjnej. Wszelkie zmiany zakresów działania, zmiany adresów siedziby lub oddziałów, zmiany nazw lub innych elementów wymienionych w zgłoszeniu, w każdym wypadku wymagają aktualizacji wpisu. Zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej powinno być wystawione w ciągu 14 dni od dnia zgłoszenia.

Od dnia 1 stycznia 2004 r. wraz z wnioskiem o wpis do ewidencji działalności gospodarczej można złożyć: wniosek o nadanie numeru statystycznego REGON, zgłoszenie identyfikacyjne (jeżeli się go nie posiada) lub aktualizacyjne NIP-1 (gdy ma się już nadany NIP) i ewentualnie VAT – R. Urząd Gminy przekaże zgłoszenia do właściwego urzędu statystycznego i urzędu skarbowego. Ułatwia to procedurę rejestracji działalności gospodarczej, ale jeśli przyszłemu przedsiębiorcy zależy na czasie, to powinien kolejne kroki wykonać sam.

Kolejnym krokiem jest udanie się do Urzędu Statystycznego właściwego z uwagi na miejsce prowadzenia działalności, w którym złożyć należy wniosek o nadanie numeru REGON. Zgłoszenia w Urzędzie Statystycznym należy dokonać w ciągu 14 dni od dnia otrzymania postanowienia o wpisie do rejestru przedsiębiorców. Urzędy Statystyczne udostępniają w swoich siedzibach druki wniosków i przyjmują wnioski o wpis do rejestru podmiotów od przedsiębiorców mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w województwie, na którego terenie działają. Druki wydawane są nieodpłatnie, nie pobiera się także opłat za przyjęcie wniosku.

Wpis przedsiębiorcy do rejestru następuje na podstawie wniosku składanego przez przedsiębiorcę na formularzu RG-1 „Wniosek o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej lub o zmianę cech objętych wpisem”. Jest to jednolity wzór wniosku, obowiązujący na terenie całego kraju.

Do wypełnienia wniosku będą potrzebne następujące dane:

  • nazwa i adres siedziby
  • nazwisko i imiona
  • miejsce zamieszkania
  • PESEL
  • forma prawna i forma własności
  • rodzaje wykonywanej działalności, w tym rodzaj przeważającej działalności (ich numery z tzw. PKD)
  • data rozpoczęcia działalności
  • nazwa organu ewidencyjnego
  • nazwa ewidencji i nadany przez ten organ numer.

Po wizycie w Urzędzie Statystycznym, kolejnym krokiem jest wizyta w Urzędzie Skarbowym. Tam przedsiębiorcy otrzymują numer identyfikacji podatkowej NIP. Dla osób fizycznych w celu rejestracji należy złożyć następujące dokumenty (kserokopie):

  • wypełniony formularz NIP-1
  • wypis z ewidencji działalności gospodarczej (od 1 stycznia 2002 r. – z rejestru przedsiębiorców)
  • REGON

Opłata skarbowa za potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego obowiązku w podatku od towarów i usług (VAT) oraz podatku akcyzowym wynosi 152,00 złote.

Jeżeli przedsiębiorca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na obszarze działania innego Urzędu Skarbowego niż ten na którego obszarze prowadzona jest działalność gospodarcza, musi on złożyć formularz w obu urzędach. W Urzędzie Skarbowym miejsca zamieszkania będzie rozliczał się z podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w Urzędzie Skarbowym miejsca prowadzenia działalności będzie rozliczał podatek od towarów i usług (VAT).

Następnie przedsiębiorca ma obowiązek zgłoszenia w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Osoby fizyczne, podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Termin zgłoszenia w ZUS-ie 7 dni od dnia powstania obowiązku ubezpieczenia. W celu zgłoszenia należy pobrać w oddziale ZUS formularze ZUS ZUA – Zgłoszenie do ubezpieczeń oraz ZUS ZFA – Zgłoszenie płatnika składek – osoby fizycznej. Przed wypełnieniem formularza należy zapoznać się z instrukcją i informacjami zamieszczonymi na formularzu.

Zgłoszenie adresuje się do jednostki organizacyjnej ZUS właściwej z uwagi na siedzibę, miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Ze względów praktycznych każdy przedsiębiorca powinien posiadać pieczątkę, która ułatwia załatwianie formalności, również związanych z założeniem własnej firmy. Pieczątka powinna zawierać: nazwę firmy, adres, nr telefonu oraz numer REGON.

Osoby, które po raz pierwszy otwierają działalność gospodarczą lub nie prowadziły jej przez ostatnie 5 lat mogą skorzystać z preferencyjnej- niższej stawki ubezpieczenia, która wynosi obecnie około 250 zł. Dodatkowe informacje można uzyskać w oddziale Zus lub na stronach www.zus.gov.pl Kolejnym krokiem jest założenie rachunku bankowego Założenie rachunku bankowego oznacza konieczność podpisania umowy z bankiem. Bank żąda z reguły przedstawienia oryginałów oraz sporządzenia kopii wszelkich możliwych dokumentów uzyskanych w trakcie rejestracji firmy. Na podpisanie przez bank umowy z reguły trzeba poczekać kilka dni.

Źródło www.1praca.gov.pl, www.stat.gov.pl, www.zus.gov.pl oraz www.bankier.pl