Fundusz Usług Rozwojowych w województwie zachodniopomorskim

Zestawienie znaków: od lewej logo Fundusze Europejskie Program Regionalny, logo Pomorze Zachodnie, logo Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości, Unia Europejska Europejski Fundusz Społeczny wraz z flaga Unii Europejskiej

Projekt został zakończony 31.03.2020

Dziękujemy, że byliście z nami i skorzystaliście z dotacji na usługi rozwojowe w ramach projektu FUR Fundusz Usług Rozwojowych w województwie zachodniopomorskim.
Przez cały okres trwania projektu, tj. w okresie 01.04.2017 – 31.01.2020:

Informujemy, że z dniem 31.01.2020 r. zakończyliśmy nabór wniosków zgłoszeniowych do projektu FUR.

Zapraszamy do skorzystania z dotacji w ramach nowego projektu FUR2 (Fundusz Usług Rozwojowych w województwie zachodniopomorskim FUR2)!
Planowany termin rozpoczęcia naboru to marzec/kwiecień 2020!

Fundusz Usług Rozwojowych w województwie zachodniopomorskim

Projekt jest realizowany przez Polską Fundację Przedsiębiorczości w ramach Osi priorytetowej VI Rynek Pracy, Działanie 6.1 Usługi rozwojowe skierowane do przedsiębiorców i pracowników przedsiębiorstw z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw na podstawie systemu popytowego”, którego celem jest „Promowanie trwałego i wysokiej jakości zatrudnienia oraz wsparcie mobilności pracowników”, współfinansowanego z środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014 – 2020. Celem Projektu jest wzrost poziomu konkurencyjności i kondycji zachodniopomorskich mikro, małych i średnich przedsiębiorstw poprzez zmniejszanie barier w dostępie do usług rozwojowych dla nich oraz ich pracowników w zakresie podniesienia kompetencji. W ramach projektu zapewnione są dotacje – refundacja kosztów związanych z realizacją usług rozwojowych dostępnych w Bazie Usług Rozwojowych, prowadzonej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Fundusz Usług Rozwojowych w województwie zachodniopomorskim
Umożliwienie powszechnego dostępu do usług rozwojowych poprzez udzielenie kompleksowego wsparcia, nakierowanego na minimalizowanie barier:

Grupa docelowa

Projekt obejmuje wsparciem mikro małe i średnie przedsiębiorstwa (MMŚP) posiadające filię, siedzibę lub jednostkę organizacyjną na terenie województwa zachodniopomorskiego, a także pracowników MMŚP, zatrudnionych na terenie województwa.

Docelowa struktura uczestników projektu, ze względu na poszczególne kryteria, przedstawia się następująco:

Dofinansowanie

Projekt uzyskał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014 – 2020.

Obszar

Projekt jest realizowany na terenie województwa zachodniopomorskiego.

Okres realizacji

Projekt był realizowany od 1 kwietna 2017 roku do 31 marca 2020 roku

Strona internetowa projektu
www.fur1.pfp.com.pl

MIKRO, MAŁE I ŚREDNIE przedsiębiorstwa, w rozumieniu Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, z późn. zm.) mające swoją siedzibę, filię, jednostkę organizacyjną na obszarze województwa zachodniopomorskiego

Wsparcie mógł otrzymać przedsiębiorca oraz jego pracownicy, w tym też osoby pracujące na własny rachunek, mające zatrudnienie na terenie województwa zachodniopomorskiego

Pracownik – personel w rozumieniu art. 5 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014 r. , str. 1 z późn. zm.),

W skład personelu wchodzą:

  1. pracownicy;
  2. osoby pracujące dla przedsiębiorstwa, podlegające mu i uważane za pracowników na mocy prawa krajowego;
  3. właściciele – kierownicy;
  4. partnerzy prowadzący regularną działalność w przedsiębiorstwie i czerpiący z niego korzyści finansowe.

Z zakresu pojęcia „personel” wyłączono praktykantów i studentów, odbywających szkolenie zawodowe na podstawie umowy o praktyce lub szkoleniu zawodowym.

Kwota dofinansowania

1. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednego przedsiębiorcy jest zależna od wielkości przedsiębiorstwa i w okresie realizacji umowy wsparcia wynosiła:

a)  dla mikro przedsiębiorstw 15.000,00 zł,
b)  dla małych przedsiębiorstw 75.000,00 zł,
c)  dla średnich przedsiębiorstw 400.000,00 zł. 

Poziom dofinansowania

2. Podstawowy poziom dofinansowania usług rozwojowych wynosił 50% wydatków na ich zakup. Po spełnieniu kryteriów, o których mowa w pkt 3 i pkt 4, wartość dofinansowania mogła być zwiększona odpowiednio do 70%, bądź 80%.

3. Maksymalny poziom dofinansowania wynosił 70% kosztów usługi rozwojowej, gdy przedsiębiorstwo spełniało co najmniej jedno z następujących kryteriów:

a)  gdy usługa rozwojowa kończyła się nabyciem i/lub potwierdzeniem kwalifikacji zarejestrowanych w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji, znajdującym się pod adresem: https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl/,
b)  gdy przedsiębiorca uzyskał wsparcie w postaci analizy potrzeb rozwojowych w ramach działania 2.2 PO WER.

4. Maksymalny poziom dofinansowania wynosił 80% dofinansowania kosztów usługi rozwojowej, gdy przedsiębiorstwo spełniało co najmniej jedno z następujących kryteriów:

a)   gdy prowadziło działalność w obszarze inteligentnych specjalizacji województwa zachodniopomorskiego, do których należały:

  1. Wielkogabarytowe konstrukcje wodne i lądowe, 
  2. Zaawansowane wyroby metalowe, 
  3. Produkty drzewno-meblarskie, 
  4. Opakowania przyjazne środowisku, 
  5. Produkty inżynierii chemicznej i materiałowej, 
  6. Nowoczesne przetwórstwo rolno-spożywcze, 
  7. Multimodalny transport i logistyka,
  8. Produkty oparte na technologiach informacyjnych 
    (Wykaz Kodów PKD Inteligentnych  Specjalizacji Województwa Zachodniopomorskiego)

b)   gdy przedsiębiorca prowadził działalność w obszarze Specjalnej Strefy Włączenia, zlokalizowanej na terenie województwa zachodniopomorskiego,
     (Wykaz gmin SSW)
c)   gdy w ramach umowy o udzielenie wsparcia uczestnikami usług rozwojowych były osoby powyżej 50 roku życia oraz/lub osoby o niskich kwalifikacjach, 
Osoba posiadająca wykształcenie na poziomie do ISCED 3 włącznie, zgodnie z Międzynarodową Klasyfikacją Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 (UNESCO) to jest na poziomie wykształcenia ponadgimnazjalnego
d)   gdy w ramach umowy o udzielenie wsparcia uczestnikami usług rozwojowych były przedsiębiorstwa wysokiego wzrostu.
Przedsiębiorstwo o największym potencjale do generowania nowych miejsc pracy w regionie w porównaniu do innych przedsiębiorstw, w tym w szczególności wykazujące w trzyletnim okresie średnioroczny przyrost przychodów o 20%  i więcej

5. W przypadku, gdy spełnione było więcej niż jedno kryterium uprawniające do zwiększenia poziomu dofinansowania, do obliczenia wsparcia stosowało się to kryterium, które uprawniało do zastosowania najwyższego poziomu wsparcia.

6. Fundacja zastrzegła sobie prawo do ograniczenia kwoty wsparcia na jednego Uczestnika Projektu.

Wyłączenia z dofinansowania

7. Dofinansowanie nie mogło zostać przyznane:

a)    na opracowanie analizy potrzeb rozwojowych lub planu rozwoju przedsiębiorcy lub grupy przedsiębiorców – w przypadku przedsiębiorców, którzy otrzymali tego typu wsparcie w ramach Działania 2.2 PO WER;
b)    na usługi rozwojowe dotyczące funkcjonowania na rynku zamówień publicznych lub wdrażania strategii wejścia na zagraniczne rynki zamówień publicznych – w przypadku przedsiębiorców, którzy otrzymali tego typu wsparcie w ramach Działania 2.2 PO WER;
c)    na usługi rozwojowe dotyczące zasady realizacji przedsięwzięć w formule PPP oraz przygotowania oferty do przedsięwzięcia realizowanego w formule PPP lub procesu negocjacji – w przypadku przedsiębiorców, którzy otrzymali tego typu wsparcie w ramach Działania 2.2 PO WER;
d)    na usługi rozwojowe świadczone przez podmiot, z którym przedsiębiorca jest powiązany kapitałowo lub osobowo, przy czym przez powiązania kapitałowe lub osobowe rozumie się w szczególności:

i.   udział w spółce jako wspólnik spółki cywilnej lub spółki osobowej;
ii.  posiadanie co najmniej 20% udziałów lub akcji spółki;
iii. pełnienie funkcji członka organu nadzorczego lub zarządzającego, prokurenta lub pełnomocnika;
iv. pozostawanie w stosunku prawnym lub faktycznym, który może budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności w wyborze podmiotu świadczącego usługę rozwojową, w szczególności pozostawanie w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej lub w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli;

e)    gdy koszt usługi rozwojowej obejmował koszty niezwiązane bezpośrednio z usługą rozwojową, w szczególności koszty środków trwałych przekazywanych przedsiębiorcom lub ich pracownikom, koszty dojazdu i zakwaterowania, z wyłączeniem kosztów niezbędnych do zakwaterowania osób z niepełnosprawnościami wydelegowanych przez przedsiębiorcę do udziału w usłudze rozwojowej, adekwatnych do faktycznych potrzeb osób z niepełnosprawnościami;
f)     gdy usługa rozwojowa objęta umową została już dofinansowana/sfinansowana ze środków publicznych (tzw. zakaz podwójnego finansowania);
g)    obowiązek przeprowadzania usługi na zajmowanym stanowisku pracy wynikał z odrębnych przepisów prawa (np. wstępne i okresowe szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, szkolenia okresowe potwierdzające kwalifikacje na zajmowanym stanowisku pracy);
h)    gdy nie zostały spełnione przesłanki dotyczące udzielania pomocy de minimis zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r.;
i)      na usługi rozwojowe nie odpowiadające na określone przez Przedsiębiorcę potrzeby rozwojowe przedsiębiorstwa lub jego pracowników.

Usługa Rozwojowa

Usługa mająca na celu nabycie, utrzymanie lub wzrost wiedzy, umiejętności lub kompetencji społecznych przedsiębiorców i ich pracowników, w tym prowadzące do zdobycia kwalifikacji, o których mowa w art. 2 pkt 8* ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2016 r. poz. 64) lub polegające na walidacji, o której mowa w art. 2 pkt 22** tej ustawy, lub pozwalające na ich rozwój.

* – kwalifikacja – zestaw efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych, nabytych w edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne, zgodnych z ustalonymi dla danej kwalifikacji wymaganiami, których osiągnięcie zostało sprawdzone w walidacji oraz formalnie potwierdzone przez uprawniony podmiot certyfikujący;

** – walidacja – sprawdzenie, czy osoba ubiegająca się o nadanie określonej kwalifikacji, niezależnie od sposobu uczenia się tej osoby, osiągnęła wyodrębnioną część lub całość efektów uczenia się wymaganych dla tej kwalifikacji;

Klasyfikacja usług rozwojowych

Klasyfikacja usług rozwojowych opiera się na 2 głównych kategoriach: usłudze szkoleniowej i usłudze doradczej

Usługa szkoleniowa

Przez usługę szkoleniową należy rozumieć usługę mającą na celu nabycie, potwierdzenie lub wzrost wiedzy, umiejętności lub kompetencji społecznych usługobiorcy, w tym przygotowującą do uzyskania kwalifikacji lub pozwalające na jego rozwój.

Wśród tego typu usług należy wymienić: szkolenie, studia podyplomowe, e-learning, egzamin oraz usługę o charakterze zawodowym.

Szkolenie obejmuje różnorodne formy kształcenia mające na celu rozwój kompetencji osób dorosłych, zmierzające do jasno wyznaczonych celów edukacyjnych i realizowane zgodnie z przygotowanym wcześniej programem.

E-learning obejmuje różnorodne formy kształcenia zdalnego nauczania (tj. formy wspomagania uczenia się̨ technologiami informacyjno-komunikacyjnymi). E-learning obejmuje szereg różnorodnych działań dydaktycznych od najprostszych (udostępnianie plików tekstowych i graficznych, czatów, forów, pracy indywidualnej i grupowej na platformie on-line) do bardziej zaawansowanych materiałów multimedialnych i interaktywnych (materiały audiowideo, gry, symulacje, zadania interaktywne).

Studia podyplomowe to forma kształcenia realizowana przez podmioty określone w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym (uczelnie wyższe, instytuty naukowe, Polską Akademię Nauk, instytuty badawcze czy Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego). Zgodnie z ustawą studia podyplomowe trwają przynajmniej 2 semestry.

Egzamin to obiektywna ocena poziomu opanowania przez zdającego wiedzy i umiejętności z zakresu danej dziedziny. Podstawowym warunkiem obiektywizmu jest zastosowanie jednolitych wymagań, kryteriów oceniania oraz zasad przeprowadzania egzaminu wobec wszystkich zdających.

Usługa o charakterze zawodowym to usługa kształcenia wspomagająca rozwój uczącego się w zakresie możliwości podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych. Jest ona realizowana w formach pozaszkolnych. Jej wynik potwierdzany jest świadectwem potwierdzenia kwalifikacji w zawodzie (wydawanym po zdaniu właściwego egzaminu) lub zaświadczeniem wydanym przez organizatora.

Usługa doradcza

Usługa doradcza tousługa mająca na celu nabycie, utrzymanie lub wzrost wiedzy, umiejętności lub kompetencji społecznych usługobiorcy lub które pozwalają na jego rozwój. Wśród tego typu usług należy wymienić: doradztwo, coaching i mentoring

Doradztwo to usługa polegająca na udzielaniu fachowych porad ukierunkowanych na wspieranie realizacji założonych przez odbiorców celów i tworzących dla nich wymierną wartość dodaną, korzyść

Coaching jest usługą ukierunkowaną na wsparcie pracownika w procesie samodzielnego rozwoju własnego potencjału w wybranym wcześniej obszarze. Opiera się on na partnerskiej relacji pomiędzy coachem a klientem (uczestnikiem/uczestnikami usługi).

Mentoring to usługa mająca na celu rozwój kompetencji i potencjału zawodowego pracownika. Opiera się ona na relacji między mentorem/mistrzem a uczestnikiem/podopiecznym, w ramach której mentor ułatwia rozwój podopiecznego w oparciu o własne kompetencje i doświadczenie. Efektem tych działań powinno być zwiększenie skuteczności w realizacji własnych celów w obszarze zawodowym i/lub osobistym.

KROK PO KROKU – jak uzyskać dofinansowanie?

  • Wypełnij Formularz zgłoszeniowy i prześlij go do Biura Projektu na adres e-mail: fur@fur.pfp.com.pl lub zadzwoń jeżeli masz wątpliwości jak go wypełnić tel. 91 312 9223 lub 91 428 3652
  • Mobilny Doradca pomoże w łatwy i bezproblemowy sposób przejść procedurę, sporządzi z Tobą diagnozę potrzeb rozwojowych
  • Wybierz usługi z jakich chcesz skorzystać z Bazy Usług Rozwojowych (BUR)
  • Podpisz z Nami umowę o refundację kosztów usługi rozwojowej
  • Skorzystaj z usługi rozwojowej i dokonaj zapłaty za fakturę
  • Oceń ją w Bazie Usług Rozwojowych
  • My zrefundujemy Ci do 80% jej wartości
Jak uzyskać dofinansowanie?

Zasady refundacji

Przedsiębiorca, w terminie do 14 dni od zakończenia usługi rozwojowej składał dokumentację rozliczeniową:

  • formularz rozliczeniowy zawierający informację wskazującą na zrealizowanie usługi, kwotę, liczbę i dane pracowników, którzy wzięli udział w usłudze,
  • dowód księgowy za zrealizowaną usługę rozwojową,
  • potwierdzenie zapłaty za poszczególne dowody księgowe,
  • zaświadczenie o ukończeniu usługi rozwojowej,
  • ankietę oceniającą usługę rozwojową z systemu Bazy Usług Rozwojowych.

Refundacja była wypłacana w ciągu 14 dni od złożenia przez przedsiębiorcę kompletnej, poprawnie wypełnionej dokumentacji.

Co to jest Baza Usług Rozwojowych ?

  • Baza Usług Rozwojowych stanowi kontynuację ogólnopolskiej bazy ofert szkoleniowych www.inwestycjawkadry.pl, prowadzonej od ponad dziesięciu lat przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).
  • W tym czasie zamieszczono w niej 0,5 miliona ofert szkoleniowych, z których skorzystało 250 tysięcy osób.
  •  Łączna liczba użytkowników portalu przekroczyła 7 milionów.

Dlaczego powstała?

  • Brak odpowiedniej oferty szkoleniowej dla MŚP.
  • Niezadowalająca jakość usług szkoleniowo- doradczych.
  • Dezaktualizacja potrzeb od momentu ich wystąpienia do realizacji z udziałem środków publicznych.
  • Zmiana podejścia do udzielenia wsparcia – podmiotowe systemy finansowania (RPO), decyzje  w rękach przedsiębiorców.

Korzyści:

Dla odbiorców i uczestników:

  • Sprawdzeni organizatorzy.
  • Uproszczenie procedur w przypadku korzystania ze środków publicznych.
  • Skrócenie czasu na realizację potrzeb rozwojowych.
  • Giełda usług.

Dla dostawców usług:

  • Akredytacja PARP jako rekomendacja jakości.
  • Możliwość dotarcia do nowych klientów.
  • Baza jako narzędzie do zarządzania własnymi usługami.
  • Porównanie z innymi dostawcami dzięki ocenom.

Co ją wyróżnia?

  • Weryfikacja podmiotów świadczących usługi  rozwojowe.
  • System oceny usług rozwojowych.
  • Giełda usług.
  • Wsparcie dystrybucji środków publicznych.

Adres :

uslugirozwojowe.parp.gov.pl

Infolinia Pn.-Pt. 8:00-18:00

Tel. 801 808 108

info_uslugirozwojowe@parp.gov.pl