24 lutego 2023

Podcast: Gospodarczy Game Changer? Jak wojna w Ukrainie zmieniła funkcjonowanie firm w Polsce

Podcast: Gospodarczy Game Changer?  Jak wojna w Ukrainie zmieniła funkcjonowanie firm w Polsce

Ekspert o roku wojny w Ukrainie. „Nieprzewidywalność stała się przewidywalna. Biznes musi odnajdywać się w warunkach wysokiego ryzyka”

Rok wojny w Ukrainie to czas na podsumowanie, jak wybuch konfliktu zbrojnego i rosyjska agresja na Ukrainę zmieniła gospodarkę w Polsce, Europie i na świecie. W opinii ekspertów mamy do czynienia z sytuacją, jakiej w tej części naszego kontynentu nie było od dekad. Wojna spowodowała wzrost inflacji, wzrost cen mediów: w tym gazu, prądu, energii czy paliwa. Rewolucja dotknęła sektor TSL, usługi, sektor MŚP, przemysł, produkcję oraz rynek pracy. Czy polscy przedsiębiorcy poradzili sobie z wyzwaniem? – Musimy się nauczyć, że „nowa rzeczywistość” obejmuje już nie tylko czas po pandemii, ale i czas, gdy znajdujemy się w gospodarczej sferze wpływu wojennego. Przedsiębiorcy poradzili sobie bardzo dobrze, ale nie zawsze było łatwo – mówi gość naszego podcastu.

Gościem Michała Kaczmarka w podcaście Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości jest prof. Justyna Osuch – Mallet, rektor Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu. Rozmawia Michał Kaczmarek. Zachęcamy do wysłuchania podcastu na naszym kanale YouTube (klik)

– Biznes ludzi przewidywalność, bo wtedy podejmuje się łatwiej decyzje rozwojowe. Nieprzewidywalność stała się już w sumie przewidywalna. Scenariusze ryzyka biorą więc już dzisiaj pod uwagę rzeczy, które niegdyś były trudne do analizy. Mierzymy się z sytuacjami nie do wyobrażenia. Kto bowiem jeszcze kilka lat temu w swoich planach gospodarczych obejmowałby światową epidemię czy wojnę na wielką skalę? Biznes się przyzwyczaja i stara się odnajdywać w tej trudnej sytuacji – mówi prof. Justyna Osuch-Mallet, rektor Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu.

W opinii ekspertki nie ma sektora gospodarki, który nie odczuwa zmian wywołanych przez wojnę. Jest to więc zjawisko powszechniejsze niż pandemia, która niektóre sektory wzmocniła. Tutaj problemy związane z inflacją, kryzysem energetycznym czy dostępnością surowców są bardziej paraliżujące.

– Wszystkie biznesy bazują na energetyce. Od przemysłu przez usługi – mówi prof. Justyna Osuch – Mallet. – Pierwszym sektorem gospodarki, który mocno się zmienił to transport, spedycja i logistyka. Efektem wojny jest to, że staliśmy się swojego rodzaju hubem transportowym dla towarów światowych. To jest coś, co długofalowo przyniesie naszej gospodarce pozytywne efekty. W tym momencie jednak widzimy, że nasze porty potrzebują inwestycji. To, że jesteśmy blisko kraju, gdzie odbywają się działania wojenne ma swoje negatywne konsekwencje. Przykładowo dla Stanów Zjednoczonych my jesteśmy prawie na polu wojennym – mówi prof. Justyna Osuch-Mallet. – Granica Polski jest obecnie granicą bezpieczeństwa prowadzenia inwestycji – dodaje.

ZACHĘCAMY DO WYSŁUCHANIA PODCASTU

Zobacz również

Wszystkie aktualności
Informacja- Fundusz wsparcia przedsiębiorstw dotkniętych powodzią Ciąg logotypów: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, BGK Bank Gospodarstwa Krajowego, PFP Polska Fundacja Przedsiębiorczości. Rozpoczęcie naboru wniosku. Trwa nabór wnioskówWiele firm nadal boryka się ze skutkami powodzi. Ważne wsparcie od Polskiej...

Jesienią 2024 roku przez kilka województw w Polsce przeszedł kataklizm, który sprawił, że stracili wielu mieszkańców...

Polska Fundacja Przedsiębiorczości Harmonogram szkoleń 01-04.07Aż siedem szkoleń na początku lipca!

Platforma Szkoleniowa Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości nie zatrzymuje się w sezonie wakacyjnym – wręcz przeciwnie,...

PFP Dzień tematyczny: Zautomatyzuj swoją pracę! – AI w marketingu i pracy codziennej„Zautomatyzuj swoją pracę! – AI w marketingu i pracy codziennej”

… pod taką nazwą Polska Fundacja Przedsiębiorczości organizuje kolejny Dzień Tematyczny. Przed nami trzy szkolenia – jedno...

Jak się ubrać do pracy, gdy za oknami jest 30 stopni Celsjusza? „Garnitur dla...

Czy wyobrażamy sobie prawnika bez krawata? Raczej nie. Ale czy wolimy być obsługiwani przez kogoś w koszulce polo czy...