5 grudnia 2022

Zakładam własną firmę – salon beauty

Zakładam własną firmę – salon beauty

Polacy szturmują salony beauty. Fryzjerzy, makijażyści i kliniki medycyny estetycznej z rekordowym obrotem. Czy łatwo założyć taki biznes?

– To najpiękniejsza ze wszystkich możliwych działalności biznesowych. Uszczęśliwiamy ludzi, sprawiają, że czują się piękniejsi, a często także zdrowsi – mówią nam przedsiębiorcy w kolejnym odcinku programu „Zakładamy firmę” realizowanego przez Polską Fundacją Przedsiębiorczości we współpracy z portalem wSzczecinie. Sektor Beauty rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. Jest to bardzo pojemna branża, bo zaliczamy do niej zarówno zabiegi kosmetyczne jak i usługi związane z makijażem, fryzjerstwem czy manicure.

Zachęcamy do obejrzenia kolejnego odcinka programu Zakładam własną firmę – salon beauty na naszym kanale YouTube (klik)

„W tej branży trzeba mniej liczyć, a więcej pracować sercem. Zysk przyjdzie, ale najpierw stawiajmy na jakość”
Tylko w trzecim kwartale roku 2022 w Polsce zarejestrowano prawie 25 tysięcy firm o kodzie PKD odpowiadającym sektorowi kosmetycznemu i beauty. Oznacza to, że Polacy coraz bardziej dbają o swój wygląd, a zarówno kosmetyczki jak i osoby dbające o nasze fryzury czy makijaż mogą liczyć na stały przypływ klientów.

– Wystartować nie jest łatwo, bo jest duża konkurencja. Salony się otwierają jeden po drugim. Start wymaga pieniędzy, poduszki finansowej, odpowiedniej kadry i dużej cierpliwości. Perspektywy są jednak doskonałe, bo to opłacalny biznes. Moja firma była moim marzeniem – mówi Katia Kostiuk, właścicielka salonu My Story. – Ludzie mają świadomość, że dbanie o siebie nie jest już tematem tabu – dodaje Aleksandra Lendzian, współwłaścicielka kliniki La Beauty. – W tej branży trzeba mniej liczyć, a więcej pracować sercem. Zysk przyjdzie, ale najpierw stawiajmy na jakość – dodaje Aleksandra Lendzian.

Przedsiębiorcy z którymi rozmawiamy przyznają jednak, że o ile wzrasta ilość klientów, tak również koszty prowadzenia działalności rosną. Poza tym w sektorze beauty bardzo ważne są relacje międzyludzkie. – Klientki są wymagające – mówi Katia Kostiuk. – Do tego dochodzi zatrudnienie odpowiednich Pań. One muszą stwarzać dobry klimat i atmosferę. Już w pierwszym tygodniu pracy rozstaliśmy się z jedną Panią, bo nie dało się z nią współpracować – dodaje właścicielka salonu My Story.

„Wszystkim się wydaje, że to praca prosta, lekka, łatwa i przyjemna. Makijaż to sztuka. Wymaga doświadczenia”

Duża konkurencja na rynku powoduje, że makijażyści i eksperci sektora beauty muszą mocniej zabiegać o klientów. Panie korzystają z usług zarówno na okoliczność konkretnych wydarzeń, jak i by po prostu pozytywnie popracować nad swoim wizerunkiem i dodać sobie pewności siebie. Dobry ekspert sektora beauty musi mieć odpowiednie cechy charakteru.

– Przede wszystkim pokora. W zawodzie makijażystki najważniejsze są nasze klientki, a nie my. Musimy mieć dobrą energię, być psychologiem i obserwatorem, by wiedzieć czego klientka potrzebuje. Nasze klientki chcą się odmłodzić, makijażem można się odmłodzić, można się upiększyć i można dodać klientkom mnóstwo pewności siebie – mówi Agnieszka Szeremeta, make up artist, właścicielka własnego studia w centrum Szczecina. – To jest praca, która wymaga ciągłego podążania za trendami. Wszystko się zmienia z miesiąca na miesiąc. Musimy podążać za klientkami i za tym, czego im potrzeba – dodaje Agnieszka Szeremeta. – Największy błąd to myślenie, że to jest taki prosty, lekki, łatwy i przyjemny zawód. Bycie dobrym specjalistą od makijażu to lata pracy i doświadczeń – dodaje ekspertka.

Jak więc się wyróżnić na rynku? Poza przygotowaniem makijażu warto wyspecjalizować się w doradztwie wizerunkowym. – Zajmuję się stylizacją kobiet i doborem kolorystycznym. Nie tylko makijaż, ale i inne segmenty wizerunku sprawiają, że Panie przychodzą do mnie po całościową przemianę – mówi Barbara Duszkiewicz, właścicielka salonu Panie Przodem.

Czym w ekonomii jest „efekt szminki”? Napędzi to klientów sektorowi beauty czy może odwrotnie?

Eksperci programu „Zakładamy firmę” przyznają, że sektor beauty jest bardzo konkurencyjny i po pandemii COVID-19 przeżywa ponowny renesans.

– Jest to rynek trudny, bo firm i salonów jest mnóstwo. W 2022 roku nastąpił wzrost tego rynku o ok. 3%, a perspektywa na kolejny rok jest jeszcze bardziej optymistyczna. Rynek beauty jest odporny na kryzys gospodarczy. W ekonomii mówi się o „efekcie szminki”, gdzie rezygnuje się z samochodów czy drogich wycieczek, ale w zamian za to rekompensują sobie braki luksusów zakupem perfum, kosmetyków czy troską o wygląd poprzez wizyty w gabinetach medycyny estetycznej i salonach piękności – mówi dr Katarzyna Kazojć, ekonomistka, prezes fundacji Biznes Innowacje Networking.
Branża beauty jest bardzo atrakcyjna jeżeli chodzi o promocję w mediach społecznościowych.

– Estetyka i piękno to podstawa tej pracy. Warto pokazywać metamorfozy i kulisy. Dla odbiorców i klientów zawsze atrakcyjne będzie pokazanie tego, co zastaliśmy jako „fazę zero” i co udało się wspólnie z klientką przygotować – dodaje ekspertka ds. social mediów Barbara Kaleńczuk.

Polska Fundacja Przedsiębiorczości oferuje przedsiębiorcom pomoc w założeniu działalności gospodarczej. Więcej informacji znajdziecie na naszej stronie internetowej.

 

Zobacz również

Wszystkie aktualności
Informacja- Fundusz wsparcia przedsiębiorstw dotkniętych powodzią Ciąg logotypów: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, BGK Bank Gospodarstwa Krajowego, PFP Polska Fundacja Przedsiębiorczości. Rozpoczęcie naboru wniosku. Trwa nabór wnioskówWiele firm nadal boryka się ze skutkami powodzi. Ważne wsparcie od Polskiej...

Jesienią 2024 roku przez kilka województw w Polsce przeszedł kataklizm, który sprawił, że stracili wielu mieszkańców...

Polska Fundacja Przedsiębiorczości Harmonogram szkoleń 01-04.07Aż siedem szkoleń na początku lipca!

Platforma Szkoleniowa Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości nie zatrzymuje się w sezonie wakacyjnym – wręcz przeciwnie,...

PFP Dzień tematyczny: Zautomatyzuj swoją pracę! – AI w marketingu i pracy codziennej„Zautomatyzuj swoją pracę! – AI w marketingu i pracy codziennej”

… pod taką nazwą Polska Fundacja Przedsiębiorczości organizuje kolejny Dzień Tematyczny. Przed nami trzy szkolenia – jedno...

Jak się ubrać do pracy, gdy za oknami jest 30 stopni Celsjusza? „Garnitur dla...

Czy wyobrażamy sobie prawnika bez krawata? Raczej nie. Ale czy wolimy być obsługiwani przez kogoś w koszulce polo czy...