29 marca 2022

Zakładam własną firmę – jak założyć salon fryzjerski?

Zakładam własną firmę – jak założyć salon fryzjerski?

Artyści czy biznesmeni? Eksperci o tym, czy salon fryzjerski to dobry pomysł na zarabianie pieniędzy

Pandemia zdziesiątkowała ilość salonów fryzjerskich i kosmetycznych w Polsce. Czy rok 2022 to dobry czas, by startować ze swoim biznesem w tej branży? Eksperci mówią jasno: łatwo nie będzie, ale zaraz potem dodają, że talent i pasja zawsze zdobędą uznanie klientów.

Zachęcamy do obejrzenia kolejnego odcinka „Zakładam własną firmę” na naszym kanale YouTube (klik)

Trudny czas dla salonów fryzjerskich. Czy nowy biznes to dobry pomysł?

W 2020 roku w Polsce było ponad 130 tysięcy salonów fryzjerskich lub fryzjersko-kosmetycznych. Ich liczba spadła przez pandemię COVID-19, ale i ostatnie podwyżki cen prądu i gazu bardzo mocno dały się przedsiębiorcom we znaki. W najnowszym odcinku programu Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości i portalu wSzczecinie.pl „Zakładamy firmę” bliżej przyjrzeliśmy się możliwości osiągnięcia sukcesu w takiej branży.

– To jest trudny czas dla takich biznesów – mówi wprost Krystian Gawęcki z Akademii Fryzur Gawęcki. – Rachunki za prąd, rachunki za gaz, inflacja. Myślę, że więcej salonów się teraz zamyka niż otwiera. Sukces w branży jest możliwy, ale musi być mocny warsztat pracy, pokora i gigantyczne umiejętności – dodaje Gawęcki. – Przedsiębiorcy muszą się liczyć z dużymi kosztami – mówi Karolina Kołaczyńska z firmy Fryzury na Każdą Okazję.

Od czego więc zależy powodzenie takiego biznesu jak salon fryzjerski? – Przede wszystkim marketing. Cyfryzacja pokazała nam jak ważne jest docieranie do klienta. Taki slogan, że jeżeli nie ma Cię w Internecie to nie istniejesz jest obecny i obowiązkowy. Pokazujmy kim jesteśmy, co robimy, jak pracujemy – mówi menadżerka Bernadetta Kowalczyk. Jak dodaje specjalistka wielu fryzjerów doskonale radzi sobie z nożyczkami w dłoniach, ale… słabiej sobie radzą jako przedsiębiorcy. Niektóre salony upadają nie z powodu braku talentu, a z przyczyn organizacyjnych. – To są artyści. Dla niektórych myślenie o rachunkach jest jak ograniczanie wolności – mówi Bernadetta Kowalczyk.

„O lojalność klienta trzeba się postarać. To wszystko wymaga lat pracy, to są setki wyczesanych głów”

Kiedyś mówiono o zakładach fryzjerskich, potem o salonach, a dzisiaj mamy akademie fryzur, a nawet teatry fryzur. Ewolucja fryzjerstwa dotyczy nie tylko technik strzyżenia, nowych maszyn i sprzętu, ale i tego, jak wygląda salon i jak działa wizerunkowo.

– Miejsce, atmosfera, klientki chcą porozmawiać, zrelaksować się – mówi Krystian Gawęcki. – O lojalność klienta trzeba się postarać. To wszystko wymaga lat pracy, to są setki wyczesanych głów, obszerna wiedza na ten temat. Miałam szczęście, że fryzjerstwo zawsze będzie w moim życiu. Czasem słyszałam, że na fryzjerkę idzie się, jak nie ma się co zrobić ze swoim życiem. Ten stereotyp mija, bo może klient nie widzi, ile fryzjer się uczy, a to jest ogromna praca i ciągła nauka – mówi Karolina Kołaczyńska.

Współczesne salony fryzjerskie chętnie pokazują kunszt artystyczny swoich fryzjerów i przyciągają klientów odpowiednią promocją w mediach społecznościowych. To jest podobnie skuteczne jak tradycyjny marketing szeptany, tyle że na większą skalę. – Pokazujemy swoją pracę, swoje działania na Instagramie. To jest czas wymagający zaangażowania, bo coraz rzadziej do salonu przychodzi klient z ulicy. Do mojego salonu z Internetu i mediów społecznościowych trafia coraz więcej osób. To Panie, które szukają zmiany i często inspirują się tym, co zobaczą w sieci – mówi Żaklina Mrozek z salonu Belle Femme ze Szczecina.

Salony fryzjerskie muszą coraz mocniej stawiać na marketing

Jeden z ekonomistów powiedział kiedyś, że fryzjerom rzadko grozi bankructwo, bo ludzie zawsze będą musieli się strzyc. Czy z tą opinią zgadzają się eksperci programu „Zakładamy firmę”?

– Wielu fryzjerów ma swoje stałe grono klientów i na pewno będą funkcjonować. Młodzi fryzjerzy muszą być gotowi na długą drogę do sukcesu. Klienci są wymagający, oczekują wiedzy, ale i znajomości nowoczesnych trendów. Talent broni się bardzo mocno, ale dodatkowe elementy jak np. wystrój salonu czy promocja, zwiększają rozpoznawalność i szansę na powodzenie – mówi dr Katarzyna Kazjoć, ekonomistka.

– Bardzo dobrym, trendującym narzędziem do pozyskiwania klientów jest Tik Tok, ale promocję dobrze jest wspomóc Instagramem – mówi Basia Kaleńczuk, ekspert ds. marketingu i social mediów.

„Zakładamy firmę” to wspólny projekt Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości i portalu wSzczecinie.pl. Kolejny odcinek już w kwietniu.

Zobacz również

Wszystkie aktualności
Informacja- Fundusz wsparcia przedsiębiorstw dotkniętych powodzią Ciąg logotypów: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, BGK Bank Gospodarstwa Krajowego, PFP Polska Fundacja Przedsiębiorczości. Rozpoczęcie naboru wniosku. Trwa nabór wnioskówWiele firm nadal boryka się ze skutkami powodzi. Ważne wsparcie od Polskiej...

Jesienią 2024 roku przez kilka województw w Polsce przeszedł kataklizm, który sprawił, że stracili wielu mieszkańców...

Polska Fundacja Przedsiębiorczości Harmonogram szkoleń 01-04.07Aż siedem szkoleń na początku lipca!

Platforma Szkoleniowa Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości nie zatrzymuje się w sezonie wakacyjnym – wręcz przeciwnie,...

PFP Dzień tematyczny: Zautomatyzuj swoją pracę! – AI w marketingu i pracy codziennej„Zautomatyzuj swoją pracę! – AI w marketingu i pracy codziennej”

… pod taką nazwą Polska Fundacja Przedsiębiorczości organizuje kolejny Dzień Tematyczny. Przed nami trzy szkolenia – jedno...

Jak się ubrać do pracy, gdy za oknami jest 30 stopni Celsjusza? „Garnitur dla...

Czy wyobrażamy sobie prawnika bez krawata? Raczej nie. Ale czy wolimy być obsługiwani przez kogoś w koszulce polo czy...