Podcasty: Jak rozliczać nadgodziny? Przedsiębiorcy często mają z tym problem

04.11.2022

Nadgodziny – uwielbiane czy znienawidzone?

Jednym z nowych szkoleń Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości jest tematyka rozliczania i administrowania nadgodzinami w przedsiębiorstwie. To temat skomplikowany, bo praktyka w wielu firmach znacząco różni się od tego, jak nadgodziny powinny wyglądać i jak powinny być zarówno rozliczane jak i wpisywane w odpowiednich firmowych ewidencjach. Pierwsza zasada łamana w wielu firmach brzmi: nadgodziny nie mogą być zaplanowane. O jakich jeszcze zasadach powinni pamiętać wszyscy przedsiębiorcy?

Zapraszamy do wysłuchania kolejnego podcastu Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości. Gościem Michała Kaczmarka jest Maja Grzegorczyk, radca prawny i szkoleniowiec PFP. 

Zachęcamy do wysłuchania podcastu na naszym kanale YouTube (klik)

Nadgodziny. Obiekt miłości i nienawiści, zarówno wśród pracowników jak i pracodawców. Pracownicy uwielbiają je, gdy muszą załatać swoje dziury budżetowe lub wyjść wcześniej z pracy innego dnia. Pracodawcy uwielbiają je, gdy mają kadrowe braki i mogą scedować obowiązki na pracownika, który chce zostać dłużej w pracy i nienawidzą ich, gdy należy je rozlczać zgodnie z bardzo skomplikowanymi przepisami.

Co pracodawcy muszą wiedzieć o nadgodzinach? O tym na szkoleniach na platformie szkoleniowej Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości mówi mec. Maja Grzegorczyk, radca prawny i jeden z najbardziej rozchwytywanych szkoleniowców na naszej platformie.

- Nadgodziny nie powinny być planowane. Harmonogramy powinny być tak układane, by nadgodziny były rzeczą nadzwyczajną. Nie możemy z tyłu głowy zakładać, że pracownicy zostaną dłużej. Należy także pilnować limitów nadgodzin, które nie mogą być przekraczane w skali rocznej – mówi mec. Grzegorczyk.

Niektóre nadgodziny to praca zabierana do domu, odbierane wiadomości od klientów poza godzinami pracy czy popołudniowe telefony od szefostwa. – Nie wszyscy nadgodziny definiowane są w oczywisty sposób. Jesteśmy online, mamy pocztę elektroniczną w telefonie i zdarza nam się odpisywać czy oddzwaniać do szefów czy klientów w specyficznych godzinach. Jeżeli rozmawiamy pół godziny przez telefon w domu i konsultujemy sprawy zawodowe to jest to nasza nadgodzina. Należy w zakładzie pracy ustalić pewne reguły pracy i koniecznie musi być to odpowiednio skonsultowane. Wyobrażam sobie sytuacje, że pracownik odbierze bez problemu telefon czy odpisze na maila jeżeli szef będzie wyrozumiały gdy ten będzie musiał wyjść z pracy w sytuacji awaryjnej. Brak takiego porozumienia i wyważenia w tych relacjach może powodować frustracje - mówi mec. Maja Grzegorczyk.

O co podczas szkoleń przedsiębiorcy pytają najczęściej? Priorytet to definiowanie pojęć związanych z tygodniem pracy czy sposoby rozliczeń nadgodzin. – Czym są nadgodziny dobowe, czym są średniotygodniowe, jak rozliczać nadgodziny w weekendy, ile wynoszą kwoty rekompensat za nadgodziny. Jest tych tematów trochę – mówi mec. Maja Grzegorczyk.

Najbliższe szkolenie w tym temacie odbędzie się 18 listopada na platformie szkoleniowej Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości. Kliknij i zapisz się na szkolenie!

Zapraszamy do wysłuchania całego podcastu! 

ISO ISOQAR
Strona używa cookies Dowiedz się więcej