20 czerwca 2022

Podcast: Jakie są preferencje turystów w roku 2022? Inflacja ma tu wielkie znaczenie.

Podcast: Jakie są preferencje turystów w roku 2022? Inflacja ma tu wielkie znaczenie.

Jakie są preferencje turystów w roku 2022? Inflacja ma tu wielkie znaczenie.

Inflacja, coraz wyższe raty kredytów, drogie paliwo i wojna w Ukrainie powodują, że wakacje schodzą na drugi plan. – Goście coraz częściej rezygnują z krótkoterminowych wyjazdów, żeby zaoszczędzić na dłuższy urlop, a z rezerwacjami czekają do ostatniej chwili – przyznaje Marta Porzycka, marketing manager w IdoBooking, systemu współpracującego z obiektami noclegowymi.

Zacchęcamy do wysłuchania podcastu na naszym kanale YouTube (klik)

W poprzednich latach właściciele pensjonatów, hoteli, domków letniskowych czy kwater prywatnych czasem już z rocznym wyprzedzeniem wiedzieli ilu będą mieć gości w szczycie sezonu. Spragnieni odpoczynku turyści już w styczniu często bukowali bowiem noclegi. W tym roku jest inaczej.

– Na co dzień mamy kontakt z hotelarzami czy właścicielami apartamentów, obserwujemy ruch w ich obiektach i przyznać trzeba, że w tym roku rezerwacje, jeśli chodzi o sezon wysoki, rozkręcają się dość powoli – przyznaje Marta Porzycka, marketing manager w IdoBooking. – Nie mamy obaw co do tego, że goście się pojawią, ale widać, że w tym roku postępują dość spontanicznie. Przed pandemią rezerwowaliśmy noclegi na okres letni nawet w styczniu czy rok wcześniej. Klienci wiedzieli kiedy będą mieć urlop i od razu dokonywali rezerwacji. Natomiast pandemia zupełnie tę sytuację odwróciła. Teraz goście rezerwują noclegi z bardzo krótkim wyprzedzeniem, kilkudniowym. Ostatnimi czasy nie było też pogody, wcześniej rozpoczęła się wojna w Ukrainie i uwaga była skupiona zupełnie na czymś innym. Na początku wszyscy śledzili newsy, nie wiedzieli co będzie, pomagali uchodźcom, nikt nie myślał o wakacjach. Przez długi czas w Polsce było zimno, dopiero niedawno zrobiło się trochę cieplej więc ta liczba rezerwacji w obiektach powoli się zwiększa.

Na drodze do wakacji stoi w tym roku przede wszystkim inflacja. Wszyscy pilnują domowych budżetów, martwią się o spłaty kredytów i plany urlopowe odchodzą na dalszy plan.

– Trzeba jednak przyznać, że dwa lata pandemii bardzo wszystkich zmęczyły, dlatego gościom zleży na wygospodarowaniu z budżetu kwoty na wypoczynek – przyznaje Marta Porzycka. – Zmieniło się nasze podejście do życia. Teraz liczą się zdrowie, relacje i relaks. Z tego względu pomimo trudnej sytuacji, rosnących cen produktów, paliwa i rat kredytów liczba rezerwacji w obiektach noclegowych rośnie i wiele osób pojedzie na wymarzone wakacje.

Będą to jednak przede wszystkim urlopy w Polsce. Województwo zachodniopomorskie odwiedzi wielu turystów z Niemiec. Najczęściej wybierają oni noclegi w apartamentach. Polacy częściej decydują się natomiast na domki letniskowe.

– W branży turystycznej panuje nerwowość – przyznaje Marta Porzycka. – Trudno cokolwiek teraz przewidzieć. Zarówno pod kątem cen, jak i sytuacji geopolitycznej. Spokojniejsi są na pewno właściciele obiektów po zachodniej części kraju. Gospodarze prowadzący biznesy przy naszej wschodniej granicy są w gorszej sytuacji. U nich najprawdopodobniej pojawi się mniej turystów. Jest to oczywiście związane z wojną w Ukrainie.

Bez względu jednak na to, gdzie w tym roku planujemy wypoczywać, większość z nasz szukać będzie ciszy, spokoju i bliskości z naturą.

– Przez pandemię zmieniły się trendy podróżnicze – mówi Marta Porzycka. – Nie chcemy już tłumów, uciekamy od głośnych miejsc, interesujemy się ekologią, zdrowiem i stawiamy na dobre samopoczucie. Chcemy więc ucieczek do agroturystyk, na wieś, żeby odciąć się od problemów codziennego życia. Do tego w ostatnim czasie obawiamy się o sytuację na świecie, męczy nas inflacja i strach o to, co będzie jutro, dlatego chętnie stawiamy na turystykę medyczną i strefy wellness.

Jaki będzie więc tegoroczny sezon letni z punktu widzenia turystów i właścicieli obiektów noclegowych? To uda się rzetelnie ocenić dopiero z początkiem jesieni. IdoBooking to kopalnia wiedzy dla branży turystycznej, ale przede wszystkim jest to system, który skupia się na umożliwieniu rezerwacji noclegu on-line przez stronę internetową.

– Aktualnie królują zewnętrzne serwisy rezerwacyjne takie jak Booking.com oraz Airbnb i przedsiębiorcy potrzebują systemu, który po pierwsze umożliwi im działania poza serwisem czyli przez stronę internetową, a po drugie pozwoli na zintegrowanie wszystkich kanałów sprzedaży. Do tego właśnie służy nasz system – tłumaczy Marta Porzycka. – Jest bardzo duże zapotrzebowanie na takie rozwiązania. Społeczeństwo w ostatnich latach zwiększyło zainteresowanie apartamentami, mniej popularne stają się hotele. Cenimy sobie niezależność, możliwość samodzielnego przygotowania posiłku, dobrą lokalizację. Zarządcy, którzy mają kilka apartamentów w różnych lokalizacjach, potrzebują systemu takiego, jak nasz, który pozwoli to wszystko uporządkować, dając przy tym kontrolę nad gośćmi, rezerwacjami i płatnościami.

 

 

Zobacz również

Wszystkie aktualności
Informacja- Fundusz wsparcia przedsiębiorstw dotkniętych powodzią Ciąg logotypów: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, BGK Bank Gospodarstwa Krajowego, PFP Polska Fundacja Przedsiębiorczości. Rozpoczęcie naboru wniosku. Trwa nabór wnioskówWiele firm nadal boryka się ze skutkami powodzi. Ważne wsparcie od Polskiej...

Jesienią 2024 roku przez kilka województw w Polsce przeszedł kataklizm, który sprawił, że stracili wielu mieszkańców...

Polska Fundacja Przedsiębiorczości Harmonogram szkoleń 01-04.07Aż siedem szkoleń na początku lipca!

Platforma Szkoleniowa Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości nie zatrzymuje się w sezonie wakacyjnym – wręcz przeciwnie,...

PFP Dzień tematyczny: Zautomatyzuj swoją pracę! – AI w marketingu i pracy codziennej„Zautomatyzuj swoją pracę! – AI w marketingu i pracy codziennej”

… pod taką nazwą Polska Fundacja Przedsiębiorczości organizuje kolejny Dzień Tematyczny. Przed nami trzy szkolenia – jedno...

Jak się ubrać do pracy, gdy za oknami jest 30 stopni Celsjusza? „Garnitur dla...

Czy wyobrażamy sobie prawnika bez krawata? Raczej nie. Ale czy wolimy być obsługiwani przez kogoś w koszulce polo czy...