21 grudnia 2021

Podsumowanie szkolenia – Jak nie wpaść w sidła szpiegostwa gospodarczego?

Podsumowanie szkolenia – Jak nie wpaść w sidła szpiegostwa gospodarczego?

Jak nie wpaść w sidła szpiegostwa gospodarczego?

Pytanie z tytułu brzmi bardzo… kryminalnie. Szpieg kojarzy nam się bowiem jako krygujący się agent, który chce wykraść nasze informacje lub bezceremonialnie i bez żadnego wstydu wejść w posiadanie tajemnic, których nie powinien widzieć nikt. Okazuje się, że w gospodarce to pojęcie ma zdecydowanie szersze zastosowanie. Podczas ostatniego szkolenia organizowanego w ramach programu Biznes Nowej Ery mec. Maja Grzegorczyk przybliżyła problem szpiegostwa gospodarczego. Jak się okazuje takim „szpiegiem” może być każdy z nas przykładowo w czasie… transferu z firmy do firmy. Jeżeli powiemy zbyt dużo, a nasz nowy pracodawca będzie mógł wykorzystać wiedzę o naszej poprzedniej pracy.

• Jak zabezpieczyć się przed szpiegostwem gospodarczym?
• W jaki sposób przedsiębiorca może zabezpieczyć informacje wewnętrzne firmy?
Czy możliwe jest zabezpieczanie informacji także w przypadku relacji z partnerami zewnętrznymi?
• Jakie narzędzia ochrony informacji należy stosować?
• Czy dane osobowe to tajemnica przedsiębiorstwa?
• Jakie umowy o zakazie konkurencji stosować? Czy pracownik odchodzący z naszej firmy może „wynieść” z niej także kontakty, wiedzę o działaniu firmy?
Czy może ją implikować w swojej nowej pracy lub we własnej działalności gospodarczej?
• W jakich sytuacjach nasze tajemnice najczęściej trafiają w niepowołane ręce? Tutaj kluczowy może być… „zbyt długi język” naszych pracowników. Czasem podczas niewinnych spotkań networkingowych pracownicy mówią zbyt wiele.

O tych sprawach, ale nie tylko mec. Maja Grzegorczyk mówiła podczas spotkania szkoleniowego organizowanego w ramach cyklu Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości oraz Banku Santander „Biznes Nowej Ery”. Na platformie szkoleniowej PFP dostępny jest pełny zapis szkolenia. Serdecznie polecamy!

Maja Grzegorczyk swoje szkolenie rozpoczęła od rozróżnienia informacji, informacji gospodarczej oraz informacji biznesowej. W omnikanałowej gospodarce, to właśnie informacja biznesowa, dotycząca konkretnego systemu działania danej firmy podlega ochronie i dla wielu podmiotów jest ściśle ukrywaną tajemnicą. Mowa tutaj o linii produkcyjnej, źródłach dostaw surowców czy nawet prościej… o recepturach dań w restauracji. To od tych informacji w dużej mierze zależy powodzenie firmy. Nic dziwnego, że przedsiębiorcy dążą do tego, by tajemnice nie trafiły w ręce konkurencji.

– Szpiegostwo gospodarcze, szpiegostwo korporacyjne może być realizowane w rozmaity sposób. Może to być tzw. insider, czyli człowiek, który zatrudnia się w danej firmie, by zdobyć od wewnątrz informacje na temat jej funkcjonowania. Inny rodzaj to nawiązywanie relacji gospodarczych w celu wysondowania szczegółów funkcjonowania firmy. Przypominam, że opowiadanie wszystkim jakie mamy plany, co chcemy zrobić, z kim rozmawiamy to szansa na to, by ważne dla naszej firmy informacje wpadły w niepowołane ręce. Świetnym miejscem do „wybadania” konkurencji są wszelkie targi, spotkania biznesowe czy rozmaity networking. Bezpieczeństwo informacji wymaga regulacji dotyczących uczestnictwa w tego typu wydarzeniach. Inny rodzaj szpiegostw gospodarczego to oczywiście atak hakerski czy informatyczne, nielegalne zdobywanie informacji na temat funkcjonowania firmy – tłumaczy mec. Maja Grzegorczyk. – Zbyt długi język naszych pracowników również może być wyciekiem informacji z firmy. Na to również trzeba pracowników uczulać. Jeżeli spotykamy się w kawiarniach na spotkaniach biznesowych to nie opowiadajmy głośno o wszystkich naszych planach, kontaktach itp. Nigdy nie wiemy, kto siedzi obok nas – dodaje ekspertka Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości.

Jakie informacje objęte są więc tajemnicą firmową? Nie ma wątpliwości, że jest to wszystko to, co nasza konkurencja mogłaby wykorzystać, by osłabić nasz potencjał operacyjny. Strategie i plany rozwoju, plany marketingowe, strukturę zatrudnienia, dane osobowe pracowników, warunki zawieranych umów, dane ekonomiczne, technologie produkcji, know how: produkcyjne, organizacyjne i handlowe.

– Każda firma jest inna i dla każdej firmy różne obszary będą priorytetem. Dla firmy usługowej najbardziej istotna może być wiedza pracowników, jeszcze dla innych know how produkcyjne i sposób przygotowania danych produktów. Jeszcze inne firmy bronią swoich strategii rozwojowych. Nie zawsze czynnikiem decydującym jest cena, ale ważna jest również relacja z producentem, zaufanie do marki, świadomość, że przedsiębiorca wie, co robi i dostarcza nam produkty i usługi wysokiej jakości. Obrona swojej unikalnej wiedzy jest więc bardzo istotna – mówiła mec. Maja Grzegorczyk.

Gorąco zachęcamy do obejrzenia całego szkolenia, które jest dostępne na platformie szkoleniowej Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości.

 

Maja Grzegorczyk, Kancelaria Prawna Maja Grzegorczyk

Radca prawny, wieloletni wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu Wydziału Ekonomicznego w Szczecinie. Autor publikacji naukowych. Certyfikowany Compliance Officer, specjalista prawa pracy, HR i ochrony danych osobowych (RODO). Certyfikowany audytor wewnętrzny systemów bezpieczeństwa informacji PN-ISO/IEC 27001. Doradza podmiotom polskim i zagranicznym.

 

Zobacz również

Wszystkie aktualności
Mężczyzna w kamizelce odblaskowej pracuje przy maszynie w hali produkcyjnej, napis „Pożyczka rozwojowa w woj. dolnośląskim” w lewym górnym rogu, logo Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości w prawym górnym rogu, na dole logotypy: Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska, Rzeczpospolita Polska, Unia Europejska, Dolny Śląsk.Pożyczka rozwojowa wciąż do dyspozycji dolnośląskich przedsiębiorców

Ponad 25 milionów złotych może łącznie trafić do przedsiębiorców z województwa dolnośląskiego w ramach realizowanej od...

Informacja- Fundusz wsparcia przedsiębiorstw dotkniętych powodzią Ciąg logotypów: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, BGK Bank Gospodarstwa Krajowego, PFP Polska Fundacja Przedsiębiorczości. Rozpoczęcie naboru wniosku. Trwa nabór wnioskówWiele firm nadal boryka się ze skutkami powodzi. Ważne wsparcie od Polskiej...

Jesienią 2024 roku przez kilka województw w Polsce przeszedł kataklizm, który sprawił, że stracili wielu mieszkańców...

Polska Fundacja Przedsiębiorczości Harmonogram szkoleń 01-04.07Aż siedem szkoleń na początku lipca!

Platforma Szkoleniowa Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości nie zatrzymuje się w sezonie wakacyjnym – wręcz przeciwnie,...

PFP Dzień tematyczny: Zautomatyzuj swoją pracę! – AI w marketingu i pracy codziennej„Zautomatyzuj swoją pracę! – AI w marketingu i pracy codziennej”

… pod taką nazwą Polska Fundacja Przedsiębiorczości organizuje kolejny Dzień Tematyczny. Przed nami trzy szkolenia – jedno...