13 kwietnia 2021

Podcast: Koniec plastikowych opakowań jednorazowych? Od lipca wielkie zmiany

Podcast: Koniec plastikowych opakowań jednorazowych? Od lipca wielkie zmiany

Koniec plastikowych opakowań jednorazowych? Od lipca wielkie zmiany, o których nie każdy przedsiębiorca wie! PODCAST PFP

„Dyrektywa opakowaniowa”, która przegłosowana została przez Parlament Europejski wchodzi w życie od lipca 2021. Nie oznacza ona wyeliminowania z użyciu wszystkich plastikowych opakowań i dodatków niezbędnych np. do jedzenia, ale oznacza, że znikają syntetyczne słomki, łyżeczki, widelce, tacki czy opakowania. Największą zmianę przynosi to dla gastronomii. Eksperci przekonują, że zmiana ma na celu zmniejszenie zużycia plastiku. Przyznają jednak, że niektórzy przedsiębiorcy mogą nie być gotowi na zmianę, bo często może się ona wiązać ze zwiększeniem kosztów.

Zapraszamy do wysłuchania kolejnego PODCASTU POLSKIEJ FUNDACJI PRZEDSIĘBIORCZOŚCI na kanale YouTube [KLIK]. Gościem Michała Kaczmarka jest Karolina Smietana z Firmy Ted Mark

Koniec opakowań styropianowych. Co zamiast?

Dyrektywa unijna, która wchodzi w życie od lipca 2021 roku w praktyce oznacza, że z oferty usunięte zostaną jednorazowe opakowania plastikowe przeznaczane do przechowywania żywności oraz napojów. Przestaną być one dostępne u producentów i zostaną wycofane z użytku po wyczerpaniu zapasów magazynowych. Wraz z wejściem w życie nowych ustaleń, wszystkie opakowania i pojemniki będą musiały mieć określone znaczenie, które wskazują na to, w jakim stopniu są wykonane z plastiku. Opakowania PET nadal będą używane. Sugerowane jednak będą wszelkie ekologiczne zamienniki, a jak przekonują specjaliści ich nie brakuje.

– Pandemia koronawirusa sprawiła, że gastronomia, która dotychczas nie korzystała z możliwości dowodu do klienta zainteresowała się taką formą działania. Pojawili się nowi odbiorcy, nowe potrzeby, część oferty gastronomicznej nie można było kupić na wynos. Teraz większość restauracji szuka optymalnych rozwiązań, poszukiwane są opakowania, które pozwolą na dostarczenie jedzenia w możliwie atrakcyjnej formie do klientów – mówi Karolina Smietana, menadżer ds. rozwoju rynku firmy Ted Mark. – Spopularyzowały się materiały, które nie były zbyt obecne na rynku. Regulacje prawne, które pojawiają się zmusiły producentów do poszerzenia oferty. Wchodzące regulacje nakładają obostrzenia i zakazy. Opakowania styropianowe zostaną wycofane, a na ich miejsce pojawią się opakowania np. z pulpy trzcinowej czy z polipropylenu.

Przedsiębiorcy zwracają także uwagę na trendy ekologiczne

Faktycznie więc musimy być gotowi, że od lipca pożegnamy takie materiały jak: plastikowe talerze, sztućce, słomki, mieszadełka czy styropianowe opakowania służące do konsumpcji na wynos. Jak wyjaśnia w Podcascie PFP ekspert firmy Ted Mark alternatywy dla plastiku dobrze sprawdzają się w swojej roli i przedsiębiorcy mogą być spokojni, że trzcinowe czy papierowe zamienniki będą szczelne i będą zabezpieczać produkty w dowozie.

– Klienci zwracają uwagę na rosnący trend ekologiczny także w wyborze opakowań. Przedsiębiorcy są świadomi, chcą być eko, poszukują rozwiązań, które będą optymalne. Dyrektywa powstała z chęci zmniejszenia wpływu plastiku na środowisko. Zarządzanie plastikiem powinno być tak prowadzone, by był on jak najszerzej poddawany recyklingowi – dodaje Karolina Smietana z firmy TED Mark.

Według danych WWF ponad 80% zanieczyszczenia wód morskich oraz oceanicznych na świecie to właśnie zanieczyszczenia wynikające z braku utylizacji plastiku. Brak ograniczenia konsumpcji tego surowca doprowadziłby do katastrofy ekologicznej na skalę światową.

 

 

 

Zobacz również

Wszystkie aktualności
Na górze ciąg logotypów Zachodniopomorska Agencja Rozwoju Regionalnego, kreska oddzielająca, Zachodniopomorski Fundusz Rozwoju, logo Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości, logo Pomorza Zachodniego. Na zdjęciu widoczna jest grupa osób przy biurku. Poniżej napis Mała Pożyczka Rewitalizacyjno- Inwestycyjna (JPRIMA) w województwie zachodniopomorskimSzansa dla zachodniopomorskich przedsiębiorców i samorządów – trwa nabór w...

Polska Fundacja Przedsiębiorczości jest jednym z pośredników realizujących Produkt Finansowy Mała Pożyczka...

W prawym górnym rogu widnieje logo Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości. Na zdjęciu znajdują się dwie kobiety w uniformach roboczych patrzące w tableta. Po lewej stronie widnieje napis Pożyczka rozwojowa w województwie dolnośląskim. Po prawej żółto-niebieski prostokąt z napisem Fundusze Europejskie. Na samym dole znajduje się ciąg logotypów. Zestawienie znaków: Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska, Barwy Rzeczypospolitej Polskiej, logo Unii Europejskiej z dopiskiem Dofinansowane przez Unię Europejską, pionowa czarna linia oddzielająca, logo województwa dolnośląskiego z dopiskiem Dolny ŚląskZainwestuj w rozwój firmy – pożyczka rozwojowa nawet do 2 milionów złotych!

Województwo dolnośląskie to znacznie więcej niż tylko Wrocław. Przedsiębiorcy z Wałbrzycha, Jeleniej Góry czy Legnicy...

Polska Fundacja Przedsiębiorczości Harmonogram szkoleń 16-20.06Trzy szkolenia na żywo przed długim weekendem

Już w tym tygodniu zaczynamy czerwcowy długi weekend. Zanim jednak będziemy wypoczywać, to na Platformie Szkoleniowej...

Na zdjęciu kobieta siedząca przy biurku, biorąca udział w szkoleniu online. Z lewej strony napis Szkolenie online. Po prawej stronie w niebiesko - pomarańczowym prostokącie napis Fundusze Europejskie Pożyczka na kształcenie. Na samym dole ciąg logotypów Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, Flaga Rzeczypospolitej Polskiej, Dofinansowane przez Unię Europejską z flagą, linia oddzielająca, logo Polskiej Fundacji PrzedsiębiorczościPożyczka na Kształcenie – poznaj szczegóły podczas szkolenia

Pożyczka na Kształcenie to jeden z Instrumentów Finansowych oferowanych przez Polską Fundację Przedsiębiorczości. Dzięki...