13 kwietnia 2021

Podcast: Koniec plastikowych opakowań jednorazowych? Od lipca wielkie zmiany

Podcast: Koniec plastikowych opakowań jednorazowych? Od lipca wielkie zmiany

Koniec plastikowych opakowań jednorazowych? Od lipca wielkie zmiany, o których nie każdy przedsiębiorca wie! PODCAST PFP

„Dyrektywa opakowaniowa”, która przegłosowana została przez Parlament Europejski wchodzi w życie od lipca 2021. Nie oznacza ona wyeliminowania z użyciu wszystkich plastikowych opakowań i dodatków niezbędnych np. do jedzenia, ale oznacza, że znikają syntetyczne słomki, łyżeczki, widelce, tacki czy opakowania. Największą zmianę przynosi to dla gastronomii. Eksperci przekonują, że zmiana ma na celu zmniejszenie zużycia plastiku. Przyznają jednak, że niektórzy przedsiębiorcy mogą nie być gotowi na zmianę, bo często może się ona wiązać ze zwiększeniem kosztów.

Zapraszamy do wysłuchania kolejnego PODCASTU POLSKIEJ FUNDACJI PRZEDSIĘBIORCZOŚCI na kanale YouTube [KLIK]. Gościem Michała Kaczmarka jest Karolina Smietana z Firmy Ted Mark

Koniec opakowań styropianowych. Co zamiast?

Dyrektywa unijna, która wchodzi w życie od lipca 2021 roku w praktyce oznacza, że z oferty usunięte zostaną jednorazowe opakowania plastikowe przeznaczane do przechowywania żywności oraz napojów. Przestaną być one dostępne u producentów i zostaną wycofane z użytku po wyczerpaniu zapasów magazynowych. Wraz z wejściem w życie nowych ustaleń, wszystkie opakowania i pojemniki będą musiały mieć określone znaczenie, które wskazują na to, w jakim stopniu są wykonane z plastiku. Opakowania PET nadal będą używane. Sugerowane jednak będą wszelkie ekologiczne zamienniki, a jak przekonują specjaliści ich nie brakuje.

– Pandemia koronawirusa sprawiła, że gastronomia, która dotychczas nie korzystała z możliwości dowodu do klienta zainteresowała się taką formą działania. Pojawili się nowi odbiorcy, nowe potrzeby, część oferty gastronomicznej nie można było kupić na wynos. Teraz większość restauracji szuka optymalnych rozwiązań, poszukiwane są opakowania, które pozwolą na dostarczenie jedzenia w możliwie atrakcyjnej formie do klientów – mówi Karolina Smietana, menadżer ds. rozwoju rynku firmy Ted Mark. – Spopularyzowały się materiały, które nie były zbyt obecne na rynku. Regulacje prawne, które pojawiają się zmusiły producentów do poszerzenia oferty. Wchodzące regulacje nakładają obostrzenia i zakazy. Opakowania styropianowe zostaną wycofane, a na ich miejsce pojawią się opakowania np. z pulpy trzcinowej czy z polipropylenu.

Przedsiębiorcy zwracają także uwagę na trendy ekologiczne

Faktycznie więc musimy być gotowi, że od lipca pożegnamy takie materiały jak: plastikowe talerze, sztućce, słomki, mieszadełka czy styropianowe opakowania służące do konsumpcji na wynos. Jak wyjaśnia w Podcascie PFP ekspert firmy Ted Mark alternatywy dla plastiku dobrze sprawdzają się w swojej roli i przedsiębiorcy mogą być spokojni, że trzcinowe czy papierowe zamienniki będą szczelne i będą zabezpieczać produkty w dowozie.

– Klienci zwracają uwagę na rosnący trend ekologiczny także w wyborze opakowań. Przedsiębiorcy są świadomi, chcą być eko, poszukują rozwiązań, które będą optymalne. Dyrektywa powstała z chęci zmniejszenia wpływu plastiku na środowisko. Zarządzanie plastikiem powinno być tak prowadzone, by był on jak najszerzej poddawany recyklingowi – dodaje Karolina Smietana z firmy TED Mark.

Według danych WWF ponad 80% zanieczyszczenia wód morskich oraz oceanicznych na świecie to właśnie zanieczyszczenia wynikające z braku utylizacji plastiku. Brak ograniczenia konsumpcji tego surowca doprowadziłby do katastrofy ekologicznej na skalę światową.

 

 

 

Zobacz również

Wszystkie aktualności
Informacja

Informujemy, że w dniu 10 listopada 2025 r. (poniedziałek) siedziba oraz oddziały Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości będą...

Pojemnik na przewóz foteli samochodowych, w górnym prawym rogu logo PFP, w lewym górnym rogu napis Pożyczka rozwojowa w woj. pomorskim, w prawym dolnym rogu napis Fundusze Europejskie na niebieskim tle w kształcie prostokąta, poniżej wypełnienie żółtym kolorem tworzące jeden duży prostokąt, u dołu strony widnieją loga: Fundusze Europejskie dla Pomorza, Barwy Rzeczypospolitej Polskiej, logo Unii Europejskiej z dopiskiem Dofinansowane przez Unię Europejską, pionowa czarna linia oddzielająca, logo Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.Pożyczka rozwojowa także dla firm z wielkimi tradycjami

Wielopokoleniowa firma, duże sukcesy, ale też chęć unowocześniania swojej działalnościi dążenie do progresu. Kolejna firma,...

„Bycie przedsiębiorczym to umiejętność wykorzystania okazji, jakie pojawiają...

Plebiscyt „Nasze Dobre z Pomorza Zachodniego” to inicjatywa redakcji „Głosu Szczecińskiego”, której celem jest promowanie i...

Grafika informacyjna dotycząca Pożyczki Innowacyjnej. Na środku widnieje napis: 'Pożyczka Innowacyjna'. Tło przedstawia pracownicę w kamizelce odblaskowej, stojącą w magazynie z regałami pełnymi towarów, która trzyma w ręku tablet z wyświetlonym interfejsem do zarządzania danymi logistycznymi i statystykami biznesowymi. W górnej części widoczne są logotypy: Województwo Śląskie (herb), Śląski Fundusz Rozwoju (SFR) oraz Polska Fundacja Przedsiębiorczości (PFP).Wsparcie innowacji. Nawet pół miliona złotych na rozwój firmy na Śląsku!

Takiej oferty przedsiębiorcy z województwa śląskiego nie znajdą na rynku komercyjnym – Polska Fundacja Przedsiębiorczości...