5 maja 2022

Zakładam własną firmę – jak założyć kwiaciarnię?

Zakładam własną firmę – jak założyć kwiaciarnię?

Polacy uwielbiają chodzić do kwiaciarni? „Rynek kwiatowy zanotował 12% wzrost”

W 2020 roku w Polsce działało ponad 7 tysięcy kwiaciarni. Jednak ostatni czas nie był łatwy dla tej branży. Kwiaty to towar premium, a w czasie pandemii oraz kryzysu finansowego często rezygnujemy z tego typu dóbr. Czy otwarcie kwiaciarni to więc odpowiedni pomysł na biznes? Eksperci programu „Zakładamy firmę” realizowanego przez Polską Fundację Przedsiębiorczości oraz portal wSzczecinie.pl nie mają wątpliwości, że jeżeli są pasja i talent to szansa na sukces jest ogromna.

Zachęcamy do obejrzenia kolejnego odcinka „Zakładam własną firmę” na naszym kanale YouTube (klik)

„Kwiaciarnia jest jak piekarnia, chcemy kupować świeże pieczywo i chcemy kupować świeże kwiaty”

Anna Kubiak prowadzi kwiaciarnię „Zielona Moda” od wielu lat. Jest to jeden z najbardziej rozpoznawalnych takich punktów na mapie Szczecina. Jak mówi przedsiębiorczyni, to doskonały pomysł na biznes jeżeli przygotowany jest odpowiedni biznesplan, a za pomysłem idą również talent, pasja, zaangażowanie i determinacja.

– Nie jest to łatwy biznes, bo na cenę roślin zawsze wpływa to, co się dzieje na świecie. Poza tym kwiaty nie są długowieczne. Kwiaty cięte mają określoną datę ważności. Kwiaciarnia jest jak piekarnia, chcemy kupować świeże pieczywo i chcemy kupować świeże kwiaty – mówi Anna Kubiak. – Trzeba mieć pasję i dyscyplinę, trzeba szukać nowych kwiatów, nowych odmian, zaskakiwać mieszkańców i klientów nowymi pomysłami – dodaje.

Pracownia Zielarki to pracownia kwiatowa zlokalizowana w ścisłym centrum miasta. Jak mówi jej właścicielka Katarzyna Rybarczyk, bardzo ważne jest nawiązywanie relacji z klientami. Nie jest również prawdą, że wystarczy jeden dobry dzień w miesiącu np. Dzień Kobiet, dzień babci czy wesele, by kwiaciarnia generowała zyski.

– Jeden dzień nie pozwoli nam utrzymać się przez miesiąc. To codzienna, uczciwa, sumienna i szczera wobec klienta praca – dodaje Katarzyna Rybarczyk.

Zielony biznes to nie tylko kwiaciarnie

Biznes związany z zielenią to nie tylko kwiaciarnia. W Szczecinie z dużym powodzeniem działa firma Greensy, która przygotowuje spektakularne zielone ściany. Są one wykorzystywane jako wystrój domów, biur czy restauracji.

Jak wyjaśnia Damian Woźniak, sukces w tej branży to ciężka praca, bo przekonanie klientów do swoich usług zwykle zajmuje trochę czasu.

– Usługę oferujemy bezpośrednio w obiekcie klienta. Zieleń dostarcza nie tylko walorów estetycznych, ale i zdrowotnych. Na jednym metrze kwadratowym zieleni możemy ulokować nawet 36 roślin. W tej branży musimy się szkolić, szukać niestandardowych rozwiązań, zaskakiwać – mówi.

Firma Greensy w ostatnim czasie zaprojektowała np. zielone biurko. Przestrzeń do pracy z wyodrębnionymi miejscami na kwiaty doniczkowe. Instalacja wyglądała imponująco.

Od czego zależy sukces biznesu kwiatowego? Eksperci PFP doradzają

Czy zieleń to dobry pomysł na biznes? Kiedy zacząć taką działalność? Gdzie ją ulokować? Eksperci programu „Zakładamy firmę” przyznają, że nie jest to prosta sprawa, ale talent i pasja przedsiębiorcy są w stanie przekuć pomysł w sukces.

– Rynek kwiatowy zanotował 12% wzrost importu, czyli zapotrzebowanie jest spore. Nie tylko kupujemy kwiaty okolicznościowo, są one dekoracją biura, firmy, domu. To dobry pomysł na biznes – ocenia dr Katarzyna Kazojć, ekonomistka i prezes fundacji Biznes Innowacje Networking.

– Zieleń, kwiaty i wszystko, co piękne, to doskonały pomysł na promocję. Nasze treści będą ładne, a kompozycje kwiatowe i instalacje będą przyciągać uwagę użytkowników Facebooka, Instagrama czy Pinteresta – mówi Barbara Kaleńczuk, ekspert ds. mediów społecznościowych. – Kwiaty mówią same za siebie, ale osobowość kwiaciarza również ma spore znaczenie. Musimy czuć się na siłach, by występować przed kamerą. Jeżeli to nie jest nasz klimat, to na pewno kwiaty będą mówić pięknie same za siebie – dodaje ekspertka.

Zobacz również

Wszystkie aktualności
Polska Fundacja Przedsiębiorczości Harmonogram szkoleń 16-20.06Trzy szkolenia na żywo przed długim weekendem

Już w tym tygodniu zaczynamy czerwcowy długi weekend. Zanim jednak będziemy wypoczywać, to na Platformie Szkoleniowej...

Na zdjęciu kobieta siedząca przy biurku, biorąca udział w szkoleniu online. Z lewej strony napis Szkolenie online. Po prawej stronie w niebiesko - pomarańczowym prostokącie napis Fundusze Europejskie Pożyczka na kształcenie. Na samym dole ciąg logotypów Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, Flaga Rzeczypospolitej Polskiej, Dofinansowane przez Unię Europejską z flagą, linia oddzielająca, logo Polskiej Fundacji PrzedsiębiorczościPożyczka na Kształcenie – poznaj szczegóły podczas szkolenia

Pożyczka na Kształcenie to jeden z Instrumentów Finansowych oferowanych przez Polską Fundację Przedsiębiorczości. Dzięki...

Na zdjęciu widoczna jest kobieta korzystająca z komputera. W prawym górnym rogu znajduje się Logo Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości. Poniżej napis Standardowa pożyczka rozwojowa w województwie zachodniopomorskim. Na samym dole znajduje się ciąg logotypów Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego, Flaga Rzeczypospolitej Polskiej, Dofinansowane przez Unię Europejską z flagą, pionowa kreska oddzielająca, logo województwa zachodniopomorskiego Pomorze ZachodnieStandardowa pożyczka rozwojowa dla zachodniopomorskich przedsiębiorców

Polska Fundacja Przedsiębiorczości mająca centralę w Szczecinie, z satysfakcją realizuje działania wspierające...

Na zdjęciu osoby reprezentujące zarząd PFP raz ZARR z podpisanym wekslemPożyczka Uniwersalna II – oficjalne podpisanie weksla

fot. ZARR 11 czerwca 2025 r. miało miejsce oficjalne podpisanie weksla w związku z realizacją Umów Pośrednictwa Finansowego...