Fundusz Usług Rozwojowych w województwie zachodniopomorskim – FUR2

Zestawienie znaków: od lewej logo Fundusze Europejskie Program Regionalny, barwy Rzeczypospolitej Polskiej, logo Pomorza Zachodniego, Unia Europejska Europejski Fundusz Społeczny wraz z flaga Unii Europejskiej

Fundusz Usług Rozwojowych w województwie zachodniopomorskim – FUR2

Projekt jest realizowany przez Polską Fundację Przedsiębiorczości w ramach Osi priorytetowej VI Rynek Pracy, Działanie 6.1 „Usługi rozwojowe skierowane do przedsiębiorców i pracowników przedsiębiorstw z sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw na podstawie systemu popytowego”, którego celem jest „Promowanie trwałego i wysokiej jakości zatrudnienia oraz wsparcie mobilności pracowników”, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego, finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Celem Projektu jest wzrost poziomu konkurencyjności i kondycji zachodniopomorskich przedsiębiorstw poprzez zmniejszenie barier w dostępie do usług rozwojowych dla nich oraz ich pracowników w zakresie podniesienia ich kompetencji. W ramach projektu w sposób systemowy zapewniona zostanie możliwość refundacji kosztów związanych z realizacją usług rozwojowych w ramach oferty dostępnej w Bazie Usług Rozwojowych, odpowiadających w największym stopniu na ich aktualne potrzeby.

Do celów szczegółowych projektu należy

Umożliwienie powszechnego dostępu do usług rozwojowych poprzez udzielenie kompleksowego wsparcia, nakierowanego na minimalizowanie barier:

Cel ten zostanie osiągnięty poprzez:

  1. stworzenie systemu refundacji kosztów usług rozwojowych wspierającego ich nabywanie przez mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa,
  2. objęcie wsparciem łącznie 1250 zachodniopomorskich mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw oraz 4200 ich pracowników,
  3. zapewnienie przedsiębiorcom wsparcia merytorycznego przez mobilnych doradców.

Grupa docelowa

Uczestnikami Projektu mogą być wyłącznie aktywne mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa spełniające kryteria określone dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w art. 2 załącznika I do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 mające swoją jednostkę organizacyjną na obszarze województwa zachodniopomorskiego oraz ich pracownicy, zatrudnieni wyłącznie na terenie województwa zachodniopomorskiego.

Docelowa struktura uczestników projektu, ze względu na poszczególne kryteria, przedstawia się następująco:

Dofinansowanie

Projekt uzyskał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego  na lata 2014 – 2020.

Obszar

Projekt jest realizowany na terenie województwa zachodniopomorskiego.

Okres realizacji

Projekt realizowany jest od 01.01.2020 do 30.06.2023

Uwaga! czas trwania projektu został wydłużony do 31 października 2023 roku.

MIKRO-, MAŁE I ŚREDNIE przedsiębiorstwa, w rozumieniu Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, z późn. zm.) mające swoją siedzibę, filię, jednostkę organizacyjną na obszarze województwa zachodniopomorskiego

Wsparcie może otrzymać przedsiębiorca oraz jego pracownicy, w tym też osoby pracujące na własny rachunek, mające zatrudnienie na terenie województwa zachodniopomorskiego

Pracownik – personel w rozumieniu art. 5 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014 r. , str. 1 z późn. zm.),

W skład personelu wchodzą:

  1. pracownicy;
  2. osoby pracujące dla przedsiębiorstwa, podlegające mu i uważane za pracowników na mocy prawa krajowego;
  3. właściciele – kierownicy;
  4. partnerzy prowadzący regularną działalność w przedsiębiorstwie i czerpiący z niego korzyści finansowe.

Z zakresu pojęcia „personel” wyłączono praktykantów i studentów, odbywających szkolenie zawodowe na podstawie umowy o praktyce lub szkoleniu zawodowym.

Kwota dofinansowania

1. Maksymalna wartość dofinansowania w całym okresie trwania projektu, przypadająca na jednego uczestnika (jeden PESEL) nie może przekroczyć kwoty
6 000,00 PLN

Poziom dofinansowania

2. Podstawowy poziom dofinansowania usług rozwojowych wynosi 50% wydatków na ich zakup. Po spełnieniu kryteriów, o których mowa w pkt 3 i pkt 4, wartość dofinansowania może być zwiększona do 80%.

3. Maksymalny poziom dofinansowania wynosi 80% dofinansowania kosztów usługi rozwojowej, gdy przedsiębiorstwo spełnia co najmniej jedno z następujących kryteriów:

  1. Usługi rozwojowe kończą się nabyciem i/lub potwierdzeniem kwalifikacji zarejestrowanych w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji,
  2. Przedsiębiorstwo uzyskało wsparcie w postaci analizy potrzeb rozwojowych w ramach działania 2.2 PO WER.
  3. Przedsiębiorstwo prowadzi działalność w obszarze Inteligentnych Specjalizacji Województwa Zachodniopomorskiego
  4. Przedsiębiorstwo prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Włączenia (SSW)
  5. Przedsiębiorstwo wysokiego wzrostu
  6. Uczestnikami usług rozwojowych są osoby w wieku 50+ lub osoby o niskich kwalifikacjach
  7. Przedsiębiorstwo prowadzi działalność na terenie miast średnich oraz miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze

4. Fundacja zastrzega sobie prawo do ograniczenia kwoty wsparcia na jednego Uczestnika Projektu.

Wyłączenia z dofinansowania

5. Dofinansowanie nie może zostać przyznane:

a) na opracowanie analizy potrzeb rozwojowych lub planu rozwoju przedsiębiorcy lub grupy przedsiębiorców – w przypadku przedsiębiorców, którzy otrzymali tego typu wsparcie w ramach Działania 2.2 PO WER;

b) na usługi rozwojowe dotyczące funkcjonowania na rynku zamówień publicznych lub wdrażania strategii wejścia na zagraniczne rynki zamówień publicznych – w przypadku przedsiębiorców, którzy otrzymali tego typu wsparcie w ramach Działania 2.2 PO WER;

c) na usługi rozwojowe dotyczące zasady realizacji przedsięwzięć w formule partnerstwa publiczno – prywatnego (PPP) oraz przygotowania oferty do przedsięwzięcia realizowanego w formule PPP lub procesu negocjacji – w przypadku przedsiębiorców, którzy otrzymali tego typu wsparcie w ramach Działania 2.2 PO WER;

d) na usługi rozwojowe dotyczące zwiększania zdolności adaptacyjnych mikro, małych i średnich przedsiębiorców poprzez szkolenia i doradztwo w zakresie zarzadzania przedsiębiorstwem, w tym zarządzania zasobami ludzkimi – w przypadku przedsiębiorców i pracowników, którzy otrzymali tego typu wsparcie w ramach Działania 2.21 PO WER;

e) na usługi rozwojowe dotyczące zwiększania adaptacyjności przedsiębiorców poprzez szkolenia i doradztwo w zakresie procesów innowacyjnych – w przypadku przedsiębiorców i pracowników, którzy otrzymali tego typu wsparcie w ramach Działania 2.21 PO WER;

f) na usługi rozwojowe dotyczące zwiększania adaptacyjności przedsiębiorców poprzez szkolenia i doradztwo w zakresie sukcesji w firmach rodzinnych – w przypadku przedsiębiorców i pracowników, którzy otrzymali tego typu wsparcie w ramach Działania 2.21 PO WER;

g) na usługi rozwojowe dotyczące zwiększania adaptacyjności przedsiębiorców poprzez szkolenia i doradztwo w zakresie rekomendowanym przez sektorowe rady do spraw kompetencji – w przypadku przedsiębiorców i pracowników, którzy otrzymali tego typu wsparcie w ramach Działania 2.21 PO WER;

h) na usługi rozwojowe dotyczące zwiększania adaptacyjności przedsiębiorców w trudnościach lub ponownie podejmujących działalność gospodarczą – w przypadku przedsiębiorców i pracowników, którzy otrzymali tego typu wsparcie w ramach Działania 2.21 PO WER;

i) na usługi rozwojowe świadczone przez podmiot, z którym przedsiębiorca jest powiązany kapitałowo lub osobowo, przy czym przez powiązania kapitałowe lub osobowe rozumie się w szczególności:

– udział w spółce jako wspólnik spółki cywilnej lub spółki osobowej;

– posiadanie co najmniej 20% udziałów lub akcji spółki;

– pełnienie funkcji członka organu nadzorczego lub zarządzającego, prokurenta lub pełnomocnika;

– pozostawanie w stosunku prawnym lub faktycznym, który może budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności w wyborze podmiotu świadczącego usługę rozwojową, w szczególności pozostawanie w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej lub w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli;

j) gdy koszt usługi rozwojowej obejmuje koszty niezwiązane bezpośrednio z usługą rozwojową, w szczególności koszty środków trwałych przekazywanych przedsiębiorcom lub ich pracownikom, koszty dojazdu i zakwaterowania, z wyłączeniem kosztów związanych z pokryciem specyficznych potrzeb osób z niepełnosprawnościami, które mogą zostać sfinansowane w ramach projektu PSF w ramach mechanizmu racjonalnych usprawnień, o którym mowa w Wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata 2014-2020;;

k) gdy usługa rozwojowa objęta umową została już dofinansowana/sfinansowana ze środków publicznych (tzw. zakaz podwójnego finansowania);

l) obowiązek przeprowadzania usługi na zajmowanym stanowisku pracy wynika z odrębnych przepisów prawa (np. wstępne i okresowe szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, szkolenia okresowe potwierdzające kwalifikacje na zajmowanym stanowisku pracy).

m) gdy nie zostały spełnione przesłanki dotyczące udzielania pomocy de minmis/ pomocy publicznej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r.

n) na usługi rozwojowe nie odpowiadające na określone przez Przedsiębiorcę potrzeby rozwojowe przedsiębiorstwa lub jego pracowników;

o) w przypadku braku należytego uzasadnienia potrzeby uzyskania wsparcia, tj. braku przedłożenia przez przedsiębiorcę dodatkowych dokumentów potwierdzających celowość danej usługi rozwojowej, w tym wykazania wpływu usługi na rozwój działalności przedsiębiorstwa.

Usługa Rozwojowa

Usługa mająca na celu nabycie, utrzymanie lub wzrost wiedzy, umiejętności lub kompetencji społecznych przedsiębiorców i ich pracowników, w tym prowadzące do zdobycia kwalifikacji, o których mowa w art. 2 pkt 8* ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2016 r. poz. 64) lub polegające na walidacji, o której mowa w art. 2 pkt 22** tej ustawy, lub pozwalające na ich rozwój.

* – kwalifikacja – zestaw efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych, nabytych w edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne, zgodnych z ustalonymi dla danej kwalifikacji wymaganiami, których osiągnięcie zostało sprawdzone w walidacji oraz formalnie potwierdzone przez uprawniony podmiot certyfikujący;

** – walidacja – sprawdzenie, czy osoba ubiegająca się o nadanie określonej kwalifikacji, niezależnie od sposobu uczenia się tej osoby, osiągnęła wyodrębnioną część lub całość efektów uczenia się wymaganych dla tej kwalifikacji;

Klasyfikacja usług rozwojowych

Klasyfikacja usług rozwojowych opiera się na 2 głównych kategoriach: usłudze szkoleniowej i usłudze doradczej.

Usługa szkoleniowa

Przez usługę szkoleniową należy rozumieć usługę mającą na celu nabycie, potwierdzenie lub wzrost wiedzy, umiejętności lub kompetencji społecznych usługobiorcy, w tym przygotowującą do uzyskania kwalifikacji lub pozwalające na jego rozwój.

Wśród tego typu usług należy wymienić: szkolenie, studia podyplomowe, e-learning, egzamin oraz usługę o charakterze zawodowym.

Szkolenie obejmuje różnorodne formy kształcenia mające na celu rozwój kompetencji osób dorosłych, zmierzające do jasno wyznaczonych celów edukacyjnych i realizowane zgodnie z przygotowanym wcześniej programem.

E-learning obejmuje różnorodne formy kształcenia zdalnego nauczania (tj. formy wspomagania uczenia się̨ technologiami informacyjno-komunikacyjnymi). E-learning obejmuje szereg różnorodnych działań dydaktycznych od najprostszych (udostępnianie plików tekstowych i graficznych, czatów, forów, pracy indywidualnej i grupowej na platformie on-line) do bardziej zaawansowanych materiałów multimedialnych i interaktywnych (materiały audiowideo, gry, symulacje, zadania interaktywne).

Studia podyplomowe to forma kształcenia realizowana przez podmioty określone w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym (uczelnie wyższe, instytuty naukowe, Polską Akademię Nauk, instytuty badawcze czy Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego). Zgodnie z ustawą studia podyplomowe trwają przynajmniej 2 semestry.

Egzamin to obiektywna ocena poziomu opanowania przez zdającego wiedzy i umiejętności z zakresu danej dziedziny. Podstawowym warunkiem obiektywizmu jest zastosowanie jednolitych wymagań, kryteriów oceniania oraz zasad przeprowadzania egzaminu wobec wszystkich zdających.

Usługa o charakterze zawodowym to usługa kształcenia wspomagająca rozwój uczącego się w zakresie możliwości podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych. Jest ona realizowana w formach pozaszkolnych. Jej wynik potwierdzany jest świadectwem potwierdzenia kwalifikacji w zawodzie (wydawanym po zdaniu właściwego egzaminu) lub zaświadczeniem wydanym przez organizatora.

Usługa doradcza

Usługa doradcza to usługa mająca na celu nabycie, utrzymanie lub wzrost wiedzy, umiejętności lub kompetencji społecznych usługobiorcy lub które pozwalają na jego rozwój. Wśród tego typu usług należy wymienić: doradztwo, coaching i mentoring

Doradztwo to usługa polegająca na udzielaniu fachowych porad ukierunkowanych na wspieranie realizacji założonych przez odbiorców celów i tworzących dla nich wymierną wartość dodaną, korzyść

Coaching jest usługą ukierunkowaną na wsparcie pracownika w procesie samodzielnego rozwoju własnego potencjału w wybranym wcześniej obszarze. Opiera się on na partnerskiej relacji pomiędzy coachem a klientem (uczestnikiem/uczestnikami usługi).

Mentoring to usługa mająca na celu rozwój kompetencji i potencjału zawodowego pracownika. Opiera się ona na relacji między mentorem/mistrzem a uczestnikiem/podopiecznym, w ramach której mentor ułatwia rozwój podopiecznego w oparciu o własne kompetencje i doświadczenie. Efektem tych działań powinno być zwiększenie skuteczności w realizacji własnych celów w obszarze zawodowym i/lub osobistym.

KROK PO KROKU – jak uzyskać dofinansowanie?

  • 01. Cel rozwojowy
    Określ samodzielnie cel rozwojowy oraz potrzeby rozwojowe Twojego Przedsiębiorstwa.
  • 02. Rodzaj usługi
    Wybierz interesującą Cię usługę w Bazie Usług Rozwojowych, która pomoże Ci w osiągnięciu celu rozwojowego Twojego Przedsiębiorstwa (rodzaj usługi rozwojowej)
    Jeżeli napotkasz na problemy lub będziesz mieć wątpliwości – Mobilny Doradca doradzi w zakresie korzystania z Bazy Usług Rozwojowych.
  • 03. Dokumenty zgłoszeniowe
    Wypełnij elektronicznie Dokumenty zgłoszeniowe i prześlij je za pośrednictwem ELEKTRONICZNEJ PLATFORMY FUR-2 do Biura Projektu.
    Jeżeli masz wątpliwości jak go wypełnić zadzwoń – tel. 91 3129 223 oraz 91 4283 652
  • 04. Mobilny Doradca
    Jeżeli napotkasz na problemy lub będziesz mieć wątpliwości – Mobilny Doradca pomoże w łatwy i bezproblemowy sposób przejść procedurę aplikowania do udziału w Projekcie
  • 05. Umowa o refundację kosztów
    Podpisz z nami elektronicznie Umowę wsparcia o refundację kosztów usługi rozwojowej
  • 06. Zapłata za fakturę
    Skorzystaj z wybranej usługi rozwojowej i dokonaj zapłaty za fakturę.
  • 07. Ankiety oceniające
    Wypełnij w Bazie Usług Rozwojowych ankiety oceniające usługę rozwojową zgodnie z Systemem Oceny Usług Rozwojowych
  • 08. Rozliczenie
    Prześlij za pomocą ELEKTRONICZNEJ PLATFORMY FUR-2 dokumenty rozliczeniowe.
  • 09. Refundacja
    Zrefundujemy Ci 50% lub 80% wartości usługi rozwojowej.
  • 10. Doradztwo
    Nasi doradcy są do Twojej dyspozycji – posiadają wiedzę i kwalifikacje z zakresu określenia planu rozwojowego Twojej firmy i doboru usług rozwojowych, a także służą pomocą przy wypełnianiu dokumentów zgłoszeniowych oraz wyszukaniu usług w Bazie Usług Rozwojowych.
Jak uzyskać dofinansowanie?

Zasady refundacji

Przedsiębiorca, w nieprzekraczalnym terminie 10 dni roboczych od dnia zakończenia usługi rozwojowej wskazanej w umowie wsparcia, składa za pośrednictwem PLATFORMY ELEKTRONICZNEJ FUR-2 dokumenty niezbędne do rozliczenia usługi:

  • wniosek o rozliczenie usług rozwojowych (wypełniony w wersji pdf oraz skan podpisanego wniosku),
  • dowód księgowy za zrealizowane Usługi rozwojowe – faktura, rachunek lub inny równoważny dowód księgowy wystawiony zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz. U. 2016 poz. 1047),
  • potwierdzenie zapłaty za poszczególne dowody księgowe
  • zaświadczenie o ukończeniu Usługi rozwojowej,
  • ankietę oceniającą usługi rozwojowe wypełnioną przez Przedsiębiorcę delegującego pracowników do udziału w usłudze rozwojowej i pracownika Przedsiębiorcy uczestniczącego w usłudze rozwojowej – dokument pdf wygenerowany z Bazy Usług Rozwojowych.

W przypadku realizacji kilku usług rozwojowych w ramach jednej umowy wsparcia, Operator dopuszcza możliwość częściowego rozliczenia po zakończeniu każdej usługi rozwojowej.

Wniosek o rozliczenie usług rozwojowych

Co to jest Baza Usług Rozwojowych ?

  • Baza Usług Rozwojowych stanowi kontynuację ogólnopolskiej bazy ofert szkoleniowych www.inwestycjawkadry.pl, prowadzonej od ponad dziesięciu lat przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).
  • W tym czasie zamieszczono w niej 0,5 miliona ofert szkoleniowych, z których skorzystało 250 tysięcy osób.
  •  Łączna liczba użytkowników portalu przekroczyła 7 milionów.

Dlaczego powstała?

  • Brak odpowiedniej oferty szkoleniowej dla MŚP.
  • Niezadowalająca jakość usług szkoleniowo- doradczych.
  • Dezaktualizacja potrzeb od momentu ich wystąpienia do realizacji z udziałem środków publicznych.
  • Zmiana podejścia do udzielenia wsparcia – podmiotowe systemy finansowania (RPO), decyzje  w rękach przedsiębiorców.

Korzyści:

Dla odbiorców i uczestników:

  • Sprawdzeni organizatorzy.
  • Uproszczenie procedur w przypadku korzystania ze środków publicznych.
  • Skrócenie czasu na realizację potrzeb rozwojowych.
  • Giełda usług.

Dla dostawców usług:

  • Akredytacja PARP jako rekomendacja jakości.
  • Możliwość dotarcia do nowych klientów.
  • Baza jako narzędzie do zarządzania własnymi usługami.
  • Porównanie z innymi dostawcami dzięki ocenom.

Co ją wyróżnia?

  • Weryfikacja podmiotów świadczących usługi  rozwojowe.
  • System oceny usług rozwojowych.
  • Giełda usług.
  • Wsparcie dystrybucji środków publicznych.

Adres :

uslugirozwojowe.parp.gov.pl

Infolinia Pn.-Pt. 8:00-18:00

Tel. 801 808 108

info_uslugirozwojowe@parp.gov.pl