4 grudnia 2020

Jak ustrzec się przed hakerami podczas świątecznych zakupów – Podsumowanie Webinaru

Jak ustrzec się przed hakerami podczas świątecznych zakupów – Podsumowanie Webinaru

Połowa Polaków planuje kupić prezenty przez Internet. Hakerzy tylko na to czekają!

Robicie zakupy przez Internet? Prowadzicie sklep online? Nie ważne czy jesteś konsumentem czy przedsiębiorcą – bezpieczeństwo podczas zakupów jest kwestią bardzo istotną, bo statystyki pokazują, że cyberprzestępczość rośnie z kwartału na kwartał. Rynek c-commerce rozwija się bardzo dynamicznie i hakerzy często obierają sobie za cel słabo zabezpieczone witryny internetowe przez które zdobywają dane klientów. Tak dochodzi do oszustw, które powodują utratę pieniędzy klientów lub wycieki danych osobowych. Jak mówili eksperci podczas piątego WEBINARU LIVE Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości – tak jak podczas zakupów w galerii handlowej, tak i w sieci – pośpiech jest zawsze generatorem problemów.

Gośćmi Michała Kaczmarka byli: Rafał Jaworski (Dyrektor ds. Cyberbezpieczeństwa w firmie Protect-Hut) oraz Karolina Pilman (Radca prawny, Okręgowa Izba Radców Prawnych w Szczecinie)

„Celem są pieniądze, ale informacja też jest na wagę złota”

Na początek statystyki pokazujące jak wielkim rynkiem w grudniu jest handel – galerie handlowe wypracowują w tym miesiącu prawie 40% swojego rocznego obrotu. Nie inaczej jest w Internecie. Branża e-commerce zwykle zwiększała zatrudnienie kurierów tymczasowych nawet dwukrotnie. Przed pandemię koronawirusa wzrost zainteresowania robieniem zakupów online może być jeszcze większy. Rosnąca ilość osób decydujących się na zakupy w sieci przyciąga hakerów oraz cyberprzestępców. Przedsiębiorcy prowadzący sklepy internetowe muszą być odpowiednio przygotowani technicznie do prowadzenia działalności gospodarczej.

– Często mamy do czynienia z realizacją przysłowia „mądry Polak po szkodzie” i przedsiębiorcy dbają o zabezpieczenia w sieci dopiero po zdarzeniu, gdy dojdzie do oszustwa lub wycieku danych osobowych. Wtedy istotne jest dalsze zabezpieczenie sklepu, odpowiednia działalność kryzysowa no i możliwe są także kary, które mogą liczyć nawet miliony złotych – mówi Rafał Jaworski, ekspert ds. Cyberbezpieczeństwa. – Celem są pieniądze, ale informacja też jest na wagę złota, bo zaczynamy od informacji, by dojść do pieniędzy. Najczęściej kradzież jest procesem, a my w szale zakupowym nie pilnujemy się i popełniamy błędy – dodaje ekspert.

Jak należy przygotować sklep internetowy, by przedsiębiorca mógł działać bezpiecznie i nie narażać się na roszczenia klientów, gdy dojdzie do ataku hakerskiego? Mecenas Karolina Pilman wskazała kilka aspektów, które przedsiębiorcy muszą brać pod uwagę: – Dobry regulamin sklepu to podstawa. To kwestia transparentności oraz zabezpieczenie interesów sprzedawcy i klienta. Należy zdefiniować moment zawarcia umowy czy zdefiniować rolę sprzedawcy i konsumenta – mówi mec. Karolina Pilman.

Ekspert: sprawdzajmy za co płacimy. „Dopłata do paczki” może zabrać nam z konta nie kilka, a kilka tysięcy złotych

W czasie dynamicznego rozwoju branży e-commerce klienci – poza ceną – zwracają uwagę na dwie rzeczy: formę płatności oraz dostawę towaru. Eksperci webinaru Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości zwrócili uwagę, że oba te tematy są często celem ataków hakerskich oraz źródłem problemów dla przedsiębiorców i konsumentów: – Przy zamówieniach internetowych przedsiębiorca powinien określić orientacyjny czas realizacji zamówienia oraz czas dostawy. Nie możemy też zapominać, że jeżeli kupującym jest osoba fizyczna to rzecz ma zostać wydana niezwłocznie. Konsument ma prawo mieć roszczenia do przedsiębiorcy do momentu gdy zamówienie nie dotrze do jego rąk – mówi mec. Karolina Pilman.

Relacja klient – ekspedient w formie tradycyjnej jest znacznie prostsza niż podczas zakupów online. W przypadku handlu w sieci ważna jest dostawa i cały proces logistyczny dookoła: – To łańcuch, gdzie najsłabszym ogniwem jest człowiek. Zawsze sprawdzajmy za co płacimy. Ostatnio bardzo popularnym oszustwem są smsy o „dopłacie do paczki”. Takie wiadomości są często wysyłane na chybił-trafił. Dodajemy wtedy oszusta do grona „zaufanych odbiorców” i z naszego konta zamiast kilku złotych może zniknąć kilka tysięcy – ostrzega Rafał Jaworski.

Na co jeszcze uważać muszą konsumenci? Zbyt niskie ceny lub „przekierowanie” na inną stronę podczas płatności. Eksperci Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości zapewniają, że ostrożność podczas robienia zakupów w sieci jest coraz ważniejsza, szczególnie jeżeli używamy do zakupów i płatności urządzeń mobilnych.

PEŁNY ZAPIS WEBINARU LIVE:

Facebook Polska Fundacja Przedsiębiorczości
YouTube
Facebook wSzczecinie

 

Zobacz również

Wszystkie aktualności
Na zdjęciu widać zbliżenie na dłonie osoby piszącej na klawiaturze laptopa. Nałożona jest grafika symbolizująca nowoczesne technologie i sztuczną inteligencję – widoczne są ikony takie jak: „AI”, sieci połączeń, symbol e-maila, polubień, oraz danych cyfrowych. W dolnej części umieszczono napis: „Pożyczka inwestycyjna dla RWS (Regionu Warszawskiego Stołecznego)”. W prawym górnym rogu znajduje się logo Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości. Na dole widoczne są logotypy: Fundusze Europejskie dla Mazowsza, Rzeczpospolita Polska, Unia Europejska oraz Mazowsze – serce Polski.Pożyczka inwestycyjna dla RWS – wsparcie dla firm z Warszawy i okolic

Pożyczka inwestycyjna dla Regionu Warszawskiego Stołecznego (RWS) to Instrument Finansowy Banku Gospodarstwa Krajowego,...

Polska Fundacja Przedsiębiorczości Harmonogram szkoleń 28.07-01.0810 szkoleń w 5 dni. W tym tygodniu w cyklu „Business & Travel” stawiamy na...

Dwa szkolenia dziennie, w tym kontynuacja modułów edukacyjnych z arkusza kalkulacyjnego Excel, ważne tematy z zakresu...

Hala przemysłowa wyposażona w zautomatyzowaną linię montażową. Po obu stronach taśmy ustawione są żółto-niebieskie ramiona robotyczne, skierowane w stronę karoserii samochodów ustawionych jeden za drugim. W tle widać duże okna wpuszczające światło dzienne. Na środku grafiki znajduje się biały napis: „Standardowa pożyczka rozwojowa w województwie zachodniopomorskim”. W prawym górnym rogu umieszczono logo Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości. Na dole grafiki znajdują się logotypy: Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego, flaga Polski z podpisem „Rzeczpospolita Polska”, flaga Unii Europejskiej z podpisem „Dofinansowane przez Unię Europejską” oraz logo „Pomorze Zachodnie”.Atrakcyjne możliwości dla przedsiębiorców z Pomorza Zachodniego –...

Polska Fundacja Przedsiębiorczości z siedzibą w Szczecinie z satysfakcją wspiera rozwój lokalnych firm ze Szczecina i...

Grafika promująca Pożyczkę na innowacje dla przedsiębiorstw w województwie podlaskim. Na zdjęciu widoczna jest osoba pracująca przy urządzeniu przemysłowym – ręka podłącza niebieskie przewody do maszyny automatyzującej proces produkcyjny. W prawym górnym rogu znajduje się logo Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości (PFP). Po lewej stronie nałożony jest biały napis: „Pożyczka na innowacje dla przedsiębiorstw w województwie podlaskim”. U dołu grafiki widnieją logotypy: Fundusze Europejskie dla Podlaskiego, Rzeczpospolita Polska, Unia Europejska oraz Województwo Podlaskie. Po prawej stronie pasek z napisem „Fundusze Europejskie” na niebiesko-żółtym tle.Innowacyjne podlaskie. Nawet 1,5 miliona złotych dla przedsiębiorców

Ponad 16 milionów złotych może trafić do przedsiębiorców z województwa podlaskiego na działania związane z innowacyjnością....