12 lutego 2021

Podcast: Rynek pracy się zmienił, ale rekrutacje nadal trwają

Podcast: Rynek pracy się zmienił, ale rekrutacje nadal trwają

Sytuacja na rynku pracy jest trudniejsza niż przed pandemią, ale teza, że obecnie się tylko zwalnia, a rekrutacji jest mało, jest zupełnie nieuprawniona. Jak mówi Anna Sudolska, członek zarządu firmy IDEA HR, która aktywnie działa w województwie zachodniopomorskim i lubuskim, rekrutacji jest dużo. Są branże w których wysoko płatne etaty można znaleźć bardzo szybko. Rynek pracy mocno się zmienia i zarówno pracownicy jak i pracodawcy muszą wykazać się większą elastycznością niż jeszcze kilka miesięcy temu.
O pracy zdalnej, rekrutacji w czasach pandemii i o tym, kogo rynek pracy teraz potrzebuje najbardziej z Anną Sudolską rozmawiał Michał Kaczmarek. Wysłuchajcie podcastu Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości.

Komunikacja i efektywność – w pracy zdalnej to podstawa

Zmian na rynku pracy pandemia koronawirusa przyniosła całe mnóstwo – podstawową zmianą jest tryb. Kiedyś zdalnie pracowało zaledwie 10% pracowników, głównie w branży ICT oraz zawodach kreatywnych. Ostatnie statystyki mówią o wskazaniach między 45-50%. Temat jest szeroki i budzący spore emocje szczególnie wśród menadżerów i przedsiębiorców nieprzekonanych do tego, że efektywność pracy z domu jest podobna do tej wykonywanej „na miejscu”. Anna Sudolska przekonuje, że praca zdalna zostanie z nami na dłużej, nawet gdy koronawirus minie.

– Czy praca zdalna z nami zostanie zależy w dużej mierze od branży w jakiej działamy. Spodziewam się powrotu do biur, ale raczej w formule hybrydowej, czyli trochę w domu, trochę w biurze. Praca zdalna wymaga przemodelowania kultury organizacyjnej w firmie. Dla branży IT praca zdalna jest naturalna, nie było problemu by np. marketing czy e-commerce przeniósł się do domu. Inaczej sytuacja wygląda w firmach logistycznych, handlu czy produkcji. Tutaj trzeba wykonać pracę w konkretnym otoczeniu – mówi Anna Sudolska.

– Brak kontaktu osobistego powoduje, że komunikacja jest bardzo istotna. Na pewno więc ustalenie relacji w trybie pracy zdalnej jest bardzo ważne. Istotna jest również efektywność. Muszą powstać narzędzia pozwalające zmierzyć co pracownik wykonał danego dnia w swojej pracy, robiąc to z domu. Zdarza się, że pracodawcy uważają, że praca stacjonarna jest lepsza, bo mają swoich pracowników na oku. Warto jednak zaufać swojemu zespołowi. Uważam, że tryb pracy zadaniowej doskonale się sprawdza jeżeli zespół jest dojrzały, a pracownicy odpowiedzialnie podchodzą do swoich obowiązków – dodaje Anna Sudolska w podcaście PFP.

Anna Sudolska dodaje, że oczekiwane jest uregulowanie prawne zasad pracy zdalnej, w tym np. rozliczeń za prąd, zużycie sprzętu prywatnego. W Niemczech pracownicy zdalni mogą liczyć np. na ulgi podatkowe.

Choć bezrobocie wzrosło – w województwie zachodniopomorskim w grudniu 2020 wyniosło 8,5% – to i tak wiele firm nadal rekrutuje pracowników. Mowa głównie o przemyśle, ale i handlu spożywczym czy branżach związanych z e-commerce i ICT. – W marcu 2020 firmy zamarły i pandemia wstrzymała wiele procesów rekrutacyjnych. Ta hibernacja jednak minęła, potem firmy przeorganizowały system pracy, szukały funkcjonalności, stawiało na dywersyfikacje i Internet. Nowe rozwiązania generowały nowe miejsca pracy i z naszego punktu widzenia sytuacja nie jest zła. Rekrutacje trwają, specjaliści są poszukiwani, wynagrodzenia utrzymują podobny poziom do czasu sprzed pandemii – wyjaśnia Anna Sudolska. I dodaje: – To inna rekrutacja, bo rzadziej spotykamy się twarzą w twarz. Procesy rekrutacyjne odbywają się online. Trochę brakuje osobistych spotkań z kandydatem, ale nauczyliśmy się już pracować z dostępnymi narzędziami – dodaje Anna Sudolska.

Pandemia spowodowała także, że onboarding pracowników przebiega w firmach zupełnie inaczej, ale jak mówi ekspertka firmy doskonale sobie z tym radzą, o ile liderzy troszczą się o jasny podział obowiązków i możliwie częste spotkania – choćby w trybie online. – Budowanie zespołu w trudnych czasach jest bardzo potrzebne. Efekt pracy zależy od tego, jak współpraca w zespole rozerwanym pomiędzy dom, a biuro będzie wyglądać – dodaje Anna Sudolska.

WYSŁUCHAJ PODCASTU POLSKIEJ FUNDACJI PRZEDSIĘBIORCZOŚCI [KLIK]

 

 

Zobacz również

Wszystkie aktualności
Na zdjęciu widać zbliżenie na dłonie osoby piszącej na klawiaturze laptopa. Nałożona jest grafika symbolizująca nowoczesne technologie i sztuczną inteligencję – widoczne są ikony takie jak: „AI”, sieci połączeń, symbol e-maila, polubień, oraz danych cyfrowych. W dolnej części umieszczono napis: „Pożyczka inwestycyjna dla RWS (Regionu Warszawskiego Stołecznego)”. W prawym górnym rogu znajduje się logo Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości. Na dole widoczne są logotypy: Fundusze Europejskie dla Mazowsza, Rzeczpospolita Polska, Unia Europejska oraz Mazowsze – serce Polski.Pożyczka inwestycyjna dla RWS – wsparcie dla firm z Warszawy i okolic

Pożyczka inwestycyjna dla Regionu Warszawskiego Stołecznego (RWS) to Instrument Finansowy Banku Gospodarstwa Krajowego,...

Polska Fundacja Przedsiębiorczości Harmonogram szkoleń 28.07-01.0810 szkoleń w 5 dni. W tym tygodniu w cyklu „Business & Travel” stawiamy na...

Dwa szkolenia dziennie, w tym kontynuacja modułów edukacyjnych z arkusza kalkulacyjnego Excel, ważne tematy z zakresu...

Hala przemysłowa wyposażona w zautomatyzowaną linię montażową. Po obu stronach taśmy ustawione są żółto-niebieskie ramiona robotyczne, skierowane w stronę karoserii samochodów ustawionych jeden za drugim. W tle widać duże okna wpuszczające światło dzienne. Na środku grafiki znajduje się biały napis: „Standardowa pożyczka rozwojowa w województwie zachodniopomorskim”. W prawym górnym rogu umieszczono logo Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości. Na dole grafiki znajdują się logotypy: Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego, flaga Polski z podpisem „Rzeczpospolita Polska”, flaga Unii Europejskiej z podpisem „Dofinansowane przez Unię Europejską” oraz logo „Pomorze Zachodnie”.Atrakcyjne możliwości dla przedsiębiorców z Pomorza Zachodniego –...

Polska Fundacja Przedsiębiorczości z siedzibą w Szczecinie z satysfakcją wspiera rozwój lokalnych firm ze Szczecina i...

Grafika promująca Pożyczkę na innowacje dla przedsiębiorstw w województwie podlaskim. Na zdjęciu widoczna jest osoba pracująca przy urządzeniu przemysłowym – ręka podłącza niebieskie przewody do maszyny automatyzującej proces produkcyjny. W prawym górnym rogu znajduje się logo Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości (PFP). Po lewej stronie nałożony jest biały napis: „Pożyczka na innowacje dla przedsiębiorstw w województwie podlaskim”. U dołu grafiki widnieją logotypy: Fundusze Europejskie dla Podlaskiego, Rzeczpospolita Polska, Unia Europejska oraz Województwo Podlaskie. Po prawej stronie pasek z napisem „Fundusze Europejskie” na niebiesko-żółtym tle.Innowacyjne podlaskie. Nawet 1,5 miliona złotych dla przedsiębiorców

Ponad 16 milionów złotych może trafić do przedsiębiorców z województwa podlaskiego na działania związane z innowacyjnością....