27 czerwca 2022

Podsumowanie szkolenia: Jak ugryźć projekt R&D?

Podsumowanie szkolenia: Jak ugryźć projekt R&D?

Czy należy bać się projektów badawczo-rozwojowych? Ekspertka: pod żadnym pozorem!

Współpraca nauki i biznesu – dlaczego? Po co? Jakie będą z tego korzyści? Kto ma wyjść z inicjatywą? Jak dojść do porozumienia co do kwestii kierunku współpracy? Kto bardziej zyskuje na R&D? Jak zabezpieczyć swoje interesy? Jeżeli rozłożymy na czynniki pierwsze ten temat to może się okazać, że ważnych pytań jest mnóstwo, a odpowiedzi na nie trudno znaleźć nawet jeżeli ostatnia perspektywa unijna 2014-2020 nauczyła przedsiębiorców, że nie należy omijać nauki jako potencjalnego partnera biznesowego. Eksperci przyznają jednak, że w tym temacie jest jeszcze wiele do zrobienia.
Ostatnie przed wakacyjną przerwą spotkanie w ramach cyklu „Biznes Nowej Ery” Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości, Banku Santander i Santander Faktoring dotyczyło właśnie R&D. Ekspertem była Monika Bezak, właścicielka agencji MindLoop. Dlaczego biznes potrzebuje prac rozwojowych i jak przygotować się do wdrożenia projektu z zakresu R&D? O tym mówiono podczas szkolenia.

Projekty badawczo-rozwojowe nadal są owiane pewną dozą tajemnicy – kto może je prowadzić? Na jakich zasadach? Jak uzyskać na nie dofinansowanie? Czy mój pomysł spełnia określone warunki? Jakie zasoby są potrzebne – miejsce realizacji, kadra, współpraca z kadrą naukową? Podczas ostatniego przed wakacyjną przerwą spotkana w ramach cyklu „Biznes Nowej Ery” przedstawiono informacje
o rodzajach badań naukowych, pracach rozwojowych i dobrych praktykach. – Chcemy w naszym kraju, by było więcej projektów, które dają przedsiębiorcom i naukowcom nowe możliwości i są gwarancją postępu i innowacji. Naszej gospodarce bardzo tego trzeba. Nie wiele firm ma odwagę, a to czas, by odczarować projekty R&D. Projekty badawczo-rozwojowe kojarzą się z dużymi projektami technologicznymi, a to czasem małe rozwiązania, które stają się rozwojowym kołem zamachowym przedsiębiorstwa – mówiła podczas szkolenia Monika Bezak.
Podczas szkolenia przedsiębiorcy mogli się dowiedzieć co powstaje w wyniku dobrze przeprowadzonych działań badawczo-rozwojowych. Mogą to być prototypy, procesy, symulacje czy gotowe produkty, które charakteryzują się dużym stopniem innowacyjności. Jakie działania można nazwać działaniami z zakresu R&D? Monika Bezak mówiła o pilotażach, testowaniu czy działaniu polegającym na wdrażaniu produktów i usług, ale z możliwością ich bieżącej edycji i udoskonalania.

– Badania mogą być realizowane na uczelni z którą podpisujemy porozumienie o współpracy albo w siedzibie przedsiębiorstwa, które jest inicjatorem lub beneficjentem współpracy. Można również zatrudnić badaczy u siebie w firmie lub prowadzić działania hybrydowo: częściowo w firmie i częściowo na uczelni. Kolejnym etapem są prace rozwojowe, czyli nowy produkt lub nowa usługa przechodzi z fazy testów i planów do pilotażu. Jest to związane z zakupem środków trwałych czy zakupem wartości niematerialnych. W projektach R&D ważna jest wiedza, zarządzanie informacją czy wykorzystanie wzajemnego potencjału w możliwie efektywny sposób – mówiła ekspertka Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości.

Całe szkolenie można odtworzyć na platformie szkoleniowej Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości (klik). Kolejne szkolenia w ramach cyklu „Biznes Nowej Ery” odbędą się we wrześniu.

Zobacz również

Wszystkie aktualności
Informacja- Fundusz wsparcia przedsiębiorstw dotkniętych powodzią Ciąg logotypów: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, BGK Bank Gospodarstwa Krajowego, PFP Polska Fundacja Przedsiębiorczości. Rozpoczęcie naboru wniosku. Trwa nabór wnioskówWiele firm nadal boryka się ze skutkami powodzi. Ważne wsparcie od Polskiej...

Jesienią 2024 roku przez kilka województw w Polsce przeszedł kataklizm, który sprawił, że stracili wielu mieszkańców...

Polska Fundacja Przedsiębiorczości Harmonogram szkoleń 01-04.07Aż siedem szkoleń na początku lipca!

Platforma Szkoleniowa Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości nie zatrzymuje się w sezonie wakacyjnym – wręcz przeciwnie,...

PFP Dzień tematyczny: Zautomatyzuj swoją pracę! – AI w marketingu i pracy codziennej„Zautomatyzuj swoją pracę! – AI w marketingu i pracy codziennej”

… pod taką nazwą Polska Fundacja Przedsiębiorczości organizuje kolejny Dzień Tematyczny. Przed nami trzy szkolenia – jedno...

Jak się ubrać do pracy, gdy za oknami jest 30 stopni Celsjusza? „Garnitur dla...

Czy wyobrażamy sobie prawnika bez krawata? Raczej nie. Ale czy wolimy być obsługiwani przez kogoś w koszulce polo czy...