Podcast: E-commerce krok po kroku - jak osiągnąć sukces?

27.11.2020

Chcesz sprzedawać w internecie? Najpierw zacznij kupować!
Zapraszamy do wysłuchania podcastu Michała Kaczmarka z Pawłem Fornalskim z firmy IdoSell (IAI Sp. z o.o.)

Paweł Fornalski: E-commerce krok po kroku - jak osiągnąć sukces? [KLIK]

_________

Chcesz sprzedawać w internecie? Najpierw zacznij kupować

Coraz więcej firm przenosi swój biznes do sieci, automatyzuje produkcję i uruchamia sklepy internetowe. Jak wdrożyć te nowości z sukcesem? – Przede wszystkim powinniśmy zaufać specjalistom od e-commerce i skorzystać z ich wiedzy i doświadczenia – radzi Paweł Fornalski z IdoSell, czyli platformy do prowadzenia sklepów internetowych. – Koniecznie też sami zacznijmy robić zakupy w sieci i sprawdzajmy, jak robią to inni.

Wiele wskazuje na to, że handel nie wróci już do formy stacjonarnej, znanej nam sprzed pandemii. E-commerce rośnie w szalenie szybkim tempie. Nie da się ukryć, że wpływ na to ma m.in. epidemia koronawirusa.
- Rozwój e-commerce mierzy się stosunkiem sprzedaży internetowej do sprzedaży detalicznej ogółem – tłumaczy Paweł Fornalski z IdoSell. – I faktycznie widać znaczący wzrost udziału e-commerce. Z jednej strony pandemia powoduje, że sprzedaż tradycyjna maleje, a z drugiej sprzedaż internetowa rok do roku rozwija się. W IdoSell zauważamy to obserwując obroty naszych klientów.

Dynamiczny wzrost sprzedaży internetowej w jakiejś branży nie sprawi, że wszystkie sklepy, które oferują podobny towar odniosą sukces. Jeżeli jakaś gałąź gospodarki dobrze radzi sobie w sieci, potencjalni sprzedawcy muszą się liczyć z dużą konkurencją. Pomimo tego warto próbować. Nawet jeśli digitalizacja w danej branży wydaje się trudna. Kiedyś np. sprzedaż opon w internecie nie istniała i ktoś musiał wymyślić tę formę, która obecnie jest dla wszystkich oczywista.

Pandemia pokazała, że nie tylko rozszerzenie swojej działalności w sieci jest istotne. Ważna jest również szeroko rozumiana digitalizacja.
- Pandemia to nie tylko lockdown. Bardzo dużo osób z powodu kwarantanny czy też konieczności opiekowania się dziećmi, musi zrezygnować ze standardowego trybu pracy. Taka sytuacja mocno destabilizuje sporo firm – mówi Paweł Fornalski. – Wielu przedsiębiorców odkrywa więc to, o czym mówiło się od dawna, czyli konieczność inwestowania w automatyzację i nowości. Dużo firm inwestuje teraz w rozwiązania, które zastępują ludzi na danych stanowiskach pracy. Mówię tu np. o kasach samoobsługowych w sklepach.

Od czego zatem powinniśmy zacząć? Jak uruchomić sklep internetowy, żeby funkcjonował on z sukcesem?
- Najlepiej zaufać w tej dziedzinie specjalistom i wybrać gotowe rozwiązanie. To pozwoli na szybki start sklepu internetowego. Tu i teraz – radzi Paweł Fornalski. – Na rynku jest kilka gotowych rozwiązań w tzw. SaaS. Można je zamówić przez przeglądarkę internetową. Wypełnia się dane firmy, wykonuje pierwszy przelew weryfikacyjny, zakładana jest strona, a w wiadomości mailowej otrzymujemy login, hasło i informację, gdzie należy się zalogować. Po kilkunastu minutach taki sklep internetowy jest gotowy do sprzedaży. Konfigurujemy go później pod swoją działalność. W późniejszym czasie można też zająć się bardziej zaawansowanymi elementami takiego systemu np. związanymi z drukarkami fiskalnymi czy terminalami kasowymi itp. Warto na początek skorzystać z usługi dostawcy, który oferuje opcję doradztwa czy nawet wdrożenia pod klucz. W razie trudności lub bardziej specjalistycznych potrzeb (jak np. oczekiwanie indywidualnej szaty graficznej) mamy pewność, że zadanie nas nie przerośnie.

Kluczowe jest znalezienie i powierzenie tego zadania firmie lub specjaliście e-commerce, który zna się na e-handlu czyli posiada największe doświadczenie.
- Kiedy otwieramy firmę, nie musimy się znać na księgowości. Jej prowadzenie zlecamy księgowemu i analogicznie sytuacja wygląda z działalnością e-commerce. Nie musimy być na start specjalistami. Lepiej poszukać odpowiedniej agencji, która się tą dziedziną w naszej firmie zajmie i pomoże z sukcesem wejść do internetu, będzie nas w tym zakresie kompleksowo obsługiwała i to nie tylko na etapie wdrożenia, ale też długoterminowo, już po uruchomieniu sklepu internetowego – wyjaśnia Paweł Fornalski.

Samo uruchomienie sprzedaży internetowej nie gwarantuje sukcesu. Zwłaszcza w dobie tak dużej internetowej konkurencji.
- Żeby sprzedawać w internecie, musimy spełnić dwa warunki: posiadać produkty w dobrej cenie oraz poinformować klientów o naszej ofercie – mówi Fornalski. – Jeśli pierwszy punkt jest spełniony, zadanie polega na tym, aby stworzyć sklep internetowy, który dobrze przekaże ofertę, poinformuje o właściwościach produktu, możliwościach dostawy, kosztach zamówienia etc. oraz pozwoli zawrzeć transakcję z płatnością internetową, a następnie poinformuje sprzedawcę komu i co wysłać. Natomiast nawet najlepszy sklep internetowy nie będzie sprzedawać, jeśli ludzie nie dowiedzą się, że go mamy. Trzeba więc poinformować dotychczasowych klientów o uruchomieniu platformy on-line i ich na nią zaprosić. Jeśli sprzedajemy na rynku detalicznym i nie mamy kontaktu z naszymi klientami, nie mamy kart lojalnościowych czy też wyrobionej marki musimy posłużyć się reklamą.

Sposobem, aby zatrzymać klienta na dłużej lub też zdobyć kolejnych klientów, niezbędna jest profesjonalna i sprawna obsługa także – a może przede wszystkim – w zakresie realizacji zwrotów.
- Zawsze obsługujmy klientów w sklepach internetowych IdoSell tak, jak sami chcielibyśmy być obsługiwani – radzi Fornalski. – W Polsce tylko kilka procent zakupionych w sieci produktów jest zwracanych, ale w Niemczech jest to aż 40 procent. Jeśli ktoś myśli o sprzedaży w internecie, musi myśleć nie tylko o tym, jak sprzedać dany produkt, ale też jak sprawnie przyjąć jego zwrot i w tym zakresie obsłużyć klienta. I jeszcze jedna ważna rada dla ludzi, którzy myślą o otwarciu sklepu internetowego – zacznijcie sami kupować w internecie. Często boimy się tego, czego nie znamy. Jeśli zaczniemy kupować w sieci, nie tylko na Allegro, wyrobimy sobie opinię, przetestujemy na sobie, co się sprawdza, jakie rozwiązania nam się podobają, to łatwiej nam wówczas będzie sklep internetowy uruchomić.

 

ISO ISOQAR
Strona używa cookies Dowiedz się więcej